Wie betaald de schade?

Stel je hebt een dure laptop op de bank liggen. Er komt bezoek en hij gaat met zijn dikke kont erop zitten want hij zag de laptop niet. De scherm is dan helemaal gebarst.

Je hebt geen verzekering die het terug kan betalen.

Is het gewoon jou eigen schuld? Of moet de man met het dikke achterwerk het betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Je kunt het proberen te verhalen op de WA verzekering van degene met het dikke achterwerk.
Tenslotte is het zijn schuld.
Ook dekt in sommige gevallen je eigen inboedelverzekering dit soort ongevallen. Dat kun je in je polis terugvinden en wordt "onheil van buitenaf" genoemd.
Maar eerst de andere partij aansprakelijk stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de eigenaar van die dikke kont moet je aansprakelijk stellen. Die regelt het maar met zijn WA verzekering. Heeft hij dat niet dan is het wel zo correct dat hij jou uit eigen geld een nieuw gelijkwaardig scherm aanbiedt. Doet hij dat niet, dan is zijn dikke kont op jouw bank niet meer welkom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha hilarische reactie dit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In eerste instantie vergoed je eigen verzekering dit, als dit niet in je eigen pakket zit, dan gaat joun verzekering kijken of het bij de dikke kont te verhalen valt.
Je kan het proberen te verhalen op jouw inboedelverzekering, maar je bent nalatig geweest.
Een laptop hoor je niet op te bergen op een bank. Een bank is bedoeld om met je dikke kont op te gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze schade is dus niet te claimen op de eigen inboedelverzekering. De schade is ook ontstaan door toedoen van een ander. Dat betekend dat hij -de man met het dikke achterwerk- de schade kan claimen op zijn aansprakelijkheidsverzekering.
Maar ik vermoed dat een schadevergoeding in dit geval niet toegekend word. De reden daarvoor is dat je er zelf toe bijgedragen hebt dat deze schade is ontstaan. Een bank is een zitmeubel en is dus niet de ideale plaats om een laptop te plaatsen, het is een vorm van nalatigheid.

Maar niet geschoten is altijd mis, je kunt het proberen.
Zie voor meer info ook de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou de persoon welke de laptop gesloopt heeft aansprakelijk stellen.
Of diegene verzekerd is doet verder niet ter zake.
Dat is een keus die hij of zij zelf heeft gemaakt.

By the way, brillen welke op deze manier kapot gaan worden niet door de verzekering gedekt.
Die stellen dat een bank geen plek is om zoiets kwetsbaars neer te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of die man een dikke kont heeft doet niet ter zake. Wat wel ter zake doet, is dat hij niet expres op die laptop is gaan zitten. Hij heeft hem niet gezien. Hij mag er ook van uit gaan dat een bank gemaakt is om op te zitten. Als jij die man hebt uitgenodigd in je huis en plaats hebt aangeboden, en hij gaat dan per ongeluk op je laptop zitten is domme pech.

Wat ook dom is, is het feit dat je geen verzekering hebt.
Geen verzekering hebben en je laptop op de bank laten slingeren zijn volgens mij gewoon vormen van nalatigheid. Het lijkt me onjuist om die man aansprakelijk te stellen voor jouw nalatigheid.

Kortom, in mijn ogen betaal jij de schade, maar daar zal wel verschillend over gedacht worden...

Verzekering kan trouwens zowel een laptopverzekering zijn als een inboedelverzekering. Ik ga er van uit dat je beide niet hebt, gezien je toelichting op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord. Nalatigheid van de vragensteller.
Bovendien is het niet relevant of iemand wel of niet een dikke kont heeft.