waarom lopen veel mensen die een brede trap op of af lopen meestal aan de zijkanten en bijna nooit recht door het midden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Is vanochtend ook al gevraagd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt, was mijn vraag, is alleen verwijderd omdat het te concreet was, niet alle maar veel mensen

Het beste antwoord

Omdat dat veiliger is. Wanneer je aan één van de zijkanten loopt, kun je meestal een leuning of iets dergelijks vastpakken. Wanneer je in het midden loopt kan dit niet en kun je b.v. eerder van de trap afvallen.
Vooral ook als er meerdere mensen op de trap lopen kan dit gevaarlijk zijn. Iemand zou je b.v. aan kunnen stoten of je (per ongeluk) een duw kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat er meer mensen zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om leuningen bij de hand te hebben mocht het mis gaan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of omdat ze graag een leuning in de buurt hebben. Ook is het zo dat mensen het liefst op openbare plekken waar het dus druk kan zijn, de mensenmassa een beetje willen mijden en daardoor aan de zijkanten gaan lopen, en dan niet specifiek van een trap, maar ook van hallen etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat veel mensen toch het zekere voor het onzekere willen nemen, want ik zelf loop ook langs de zijkant.
Als ik boven aan een hoge trap sta krijg ik toch wel de kriebels van stel het gaat mis....
Als ik een trap op loop heb ik er geen problemen mee, maar omlaag is een ander verhaal...

Misschien heeft het ook iets te maken met hoogtevrees?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen gaan niet alleen meestal aan de zijkanten lopen, maar dan ook aan de rechterzijkant.
Naast de aanwezigheid van een leuning en een veiliger gevoel is dit ook gewoon aangeleerd gedrag wat normaal is in het verkeer.

Als je op een brede weg rijdt met je auto ga je ook aan de zijkant rijden op de rechterbaan als je niet iemand hoeft in te halen. Hetzelfde met je fiets, je fiets aan de rechterkant op het fietspad, ook als er geen tegenliggers zijn.

Op de trap ga je dus automatisch ook rechts lopen, tevens om tegemoetkomend verkeer de kans te geven om zonder botsingen/irritaties omhoog (of omlaag) te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen houden die leuningen vast, omdat het eng is om in het midden te lopen. Als je valt kan je je nergens aan vastgrijpen, zo simpel is het. Logica dus.

Toegevoegd na 2 minuten:
het heeft ook met logica te maken, maar ook met veiligheid. Het is veiliger iets vast te houden waar mee je jezelf kan redden, dan ergens te lopen, waarbij als je geduwd wordt je zeker weet naar beneden te vallen, zoals bijvoorbeeld in drukke gelegenheden, zoals stations, stadions etc. Het is instinctief gedrag. Dus kan je je beter vasthouden.