ik heb gehoord over het gebruik dat je, als je iets scherps (koksmes bijvoorbeeld) cadeau krijgt, je het moet afkopen met een muntje omdat het anders

ongeluk brengt. Achterliggende gedachte is dat je kwaad kunt doen door iemand iets scherps te geven. Wie weet waar dit gebruik vandaan komt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12K

Het beste antwoord

Klopt. Dit is een eeuwenoud bijgeloof.
Het is een oud gebruik dat een snijdend voorwerp niet weggeven mag worden. Men zegt dat dan de vriendschap wordt doorgesneden tussen de gever en de ontvanger.
Om het ongeluk af te wenden moet de ontvanger een muntje teruggeven aan de gever. Dan is het geen cadeau meer maar een ruil (aankoop). Dit gebruik is in vele landen terug te vinden. De oorsprong is een mysterie!

(Superstition is the reason.
A local custom has it that a cutting object may not be given away. This is to avoid the risk of cutting the love or friendship existing between the giver and receiver of the gift. To ward off misfortune and to maintain tradition, the person who receives a knife as a gift should give a coin to the person who offers the knife; the present then becomes an exchange. When discussing this with our foreign customers, we realized that this tradition is widespread in all neighbouring countries! Its origins are a mystery)
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt. Bijgeloof is vaak moeilijk te achterhalen: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan moet ik iemand nog een muntje geven :) kreeg voor mijn verjaardag een fantastisch mes kado van een vriend (die chefkok is :P )

Andere antwoorden (1)

In de Middeleeuwen kregen twee voorname ridders onenigheid. Uiteraard was een schone jonkvrouw hiervan de oorzaak. Om de ruzie bij te leggen af ridder Coen een goed vleesmes cadeau aan ridder Johann. Zijn bedoelingen leken goed, maar wat ridder Coen niet vertelde, was dat hij het mes in vergif had gedoopt.

De niets vermoedende ridder Johann accepteerde het cadeau, schonk vergiffenis en gebruikte het mes bij het avondeten. Helaas, hij zou de maaltijd nooit beëindigen.....

Deze gebeurtenis zou de oorsprong kunnen zijn geweest van een bekend bijgeloof over messen.De achterliggende gedachte is, dat door het geven van een dergelijk scherp cadeau de Vriendschapsband letterlijk en figuurlijk doorgesneden kan worden.

Om te zorgen dat onze vriendschap blijft bestaan, zul je voor dit cadeau moeten betalen. Alleen dan is het originele cadeau een teken van vriendschap.
een jaar geleden