Waar is de zwarte markt?

Bestaat er echt zoiets als een zwarte markt? Met kraampjes en zo? Of is het een spreekwoordelijke benaming?

Toegevoegd na 4 minuten:
en waarom heet het eigenlijk zwarte markt, want ik stel mij er altijd bij voor dat ze er gestolen spullen verkopen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.7K

Het beste antwoord

"De" zwarte markt bestaat inderdaad niet. Het is een spreekwoordelijke benaming voor handel die plaatsvindt buiten het daglicht. Net als bij zwartwerken wordt er op de zwarte markt natuurlijk geen belasting (BTW) betaald. Meestal zijn de transacties ook contant waardoor de criminelen weer het probleem hebben dat ze hun op de zwarte markt verdiende geld wit moeten zien te wassen.

De eerdergenoemde markten heten in de volksmond wel 'zwarte markt', maar Beverwijk heet eigenlijk 'De Bazaar' en in Vleuten heet het tegenwoordig 'de Utrechtse Bazaar'. De naam zwarte markt voor deze hallen bestaat alleen nog in de volksmond. Er gebeurt daar ook weinig illegaals en als dat wel zo is dan is er gewoon controle op.

Even googelen leverde trouwens nog deze definitie op (zie link). Die dekt de lading ook wel aardig volgens mij en geeft wat voorbeelden:

"De zwarte markt is de economische bedrijfssector waarin onwettige economische transacties plaatsvinden, in het bijzonder het illegaal kopen en het verkopen van koopwaar. De goederen kunnen zelf onwettig zijn, zoals de verkoop van verboden wapens of de onwettige drugshandel; de koopwaar kan gestolen zijn, de koopwaar kunnen wettelijke goederen zijn die onwettig worden verkocht om belastingsbetalingen of vergunningen te vermijden, zoals sigaretten of niet geregistreerde vuurwapens. Ook minimum- en maximumprijzen kunnen leiden tot het ontstaan van een zwarte markt. Het wordt "zwarte markt" genoemd omdat het uit het gezicht van de wet plaatsvindt."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In beverwijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmmhmm, alsof je daar je gestolen Rembrandt van de hand kunt doen zonder dat iemand het in de gaten heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minnen zijn onterecht, vrager vraagt of deze echt bestaat of dat dit alleen spreekwoordelijk is. Antwoord stelt dat er een fysieke zwarte markt is. Of hier illegaal gehandeld wordt is niet van belang. http://maps.google.com/maps/place?oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&q=markt+beverwijk&fb=1&hq=markt&hnear=0x47c5f07bc0d97b91:0x43b3a32205822774,Beverwijk,+Netherlands&cid=13346901422216930760
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je mr tomaat.
Toen ik t antwoord gaf stond de toevoeging er ook nog niet bij. In beverwijk s de zwarte markt, jouw link laat t zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd 1+
De zwarte markt is van oorsprong inderdaad niet helemaal zuivere koffie. Soms gaat het over gestolen spullen, maar het kan bijvoorbeeld ook gaan over concertkaartjes die opgekocht worden en vervolgens voor veel meer dan de eigenlijke waarde verkocht worden.
Maar je hebt ook de Zwarte Markt in Beverwijk, maar ook in Vleuten, en misschien nog wel ergens anders. En dan gaat het inderdaad over een grote hal (of hallen) met kraampjes waar je vanalles kunt kopen. Lijkt een beetje op een rommelmarkt, maar dan voor handelaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enige decennia geleden heette de markt in Beverwijk de zwarte markt.

deze is echter omgevormd tot een meer gecultiveerd gebeuren en draagt nu de naam de Bazar.

toch heb ik dierbare herinneringen aan de zwarte markt waarbij de Polen en andere voormalige oostblok-inwoners materialen verkochten die hier NIET verboden waren maar domweg in Nederland niet te koop waren.

Vooral materiaal die stamt uit de USSR als nachtkijkers , verrekijkers en andere middelen om mensen te bespioneren en te volgen alsmede stralingsmeters (Tjernobyl) alsmede fotoapparatuur en gereedschap waren daar te bekomen.
Er waren ook wel imitatie merkhorloges en gebrande CD's te koop maar dat is allemaal verdwenen.
Het valt niet te ontkennen dat daar ook zaken gedaan werden die je als heling kon zien maar en dat zij gezegd , het merendeel waren keurige mensen die hun spullen verkochten en dus was het ook een rommelmarkt.

De echte zwarte markt bestaat niet meer.