Wat is de grootste veroorzaker van oorlog?

! Het verschil tussen aanleiding en oorzaak ! De aanleidingen zijn alle druppels in de emmer, de oorzaak is de druppel die hem doet overlopen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Je kan bij geen enkele oorlog 1 oorzaak aanwijzen. Ieder conflict is uniek met zijn eigen unieke voorgeschiedenis.

Neem bv WOI: het beruchte schot is wat de oorlog uiteindelijk ontketende (de druppel die de emmer deed overlopen) maar was bij lange na niet de hoofdoorzaak. Achteraf gezien zat WOI er al heel lang aan te komen en was meer een kwestie van tijd. Engeland, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Rusland en het Ottomaanse rijk zaten al jaren in een wapenwedloop die begonnen is met de uitvinding van de Gatling gun aan het einde van de Amerikaanse burgeroorlog en 'gesponsord' werd door de industriële revolutie en de kolonisatie van Afrika.

WOII was ook meer het resultaat van WOI + de crisis van de jaren 30 dan Hitlers geest. Zonder die eerste 2 had Hitler nooit voet aan de grond gekregen. Maar de druppel die uiteindelijk leide tot de oorlogverklaringen van Engeland en Frankrijk aan Duitsland was de Duitse aanval op Polen dat weer voortkwam uit Hitlers haat voor Rusland en de Duitse onvrede over het land dat ze kwijtraakten aan Polen na WOI.

Om nog maar te zwijgen van de chaos die voortkwam uit de grote volksverhuizingen.

Zo zijn bij alle conflicten (en zeker de grootste) heel lange ketens van gebeurtenissen die uiteindelijk leiden daar oorlog. En wanneer je van de spreekwoordelijke druppel wil spreken praat je over allemaal verschillende oorzaken. De Beeldenstormen in Nederland/Belgie wordt vaak aangewezen als oorzaak voor de 80-jarige oorlog en je zou kunnen zeggen dat hier religie een factor is maar veel meer was het algemene onvrede en een conflict tussen de Nederlandse gewesten en Spaanse koning zat er toen al een tijd aan te komen en had minder te maken met religie dan met de Spaanse onwil om de rechten van de Nederlandse edelen te respecteren.
De Nederlanden vielen weliswaar onder Spanje maar Philip moest in zijn hoedanigheid van graaf van Holland, Hertog van Gelre ed. bijvoorbeeld persoonlijk als graaf bij de steden aankloppen voor zijn belasting geld.
En dat kan je weer herleiden naar de manier waarop Lodewijk de Vrome zijn rijk opsplitste in 3 delen waarbij de Nederlanden bij het verdrag van Verdun in 843 bij het middenrijk (midden-francie) terecht kwam waar ook de Roomse keizerstitel bij hoorde. De latere opdeling van het middenrijk in 3 delen na de dood van Lotharius in 855 is uiteindelijk als grondoorzaak voor heel wat oorlogen die vooraf gingen aan WOI en WOII tussen Frankrijk en Duitsland terug te voeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maw: Je kan al die oorlogen niet los van elkaar zien met 1 enkele oorzaak. Het verschuiven van macht, sociale veranderingen, economische veranderingen, rampen, religie, enz. Spellen allemaal een redelijk gelijke rol om nog maar te zwijgen van de geschiedenis die er aan vooraf gaat. Aan het einde van het verhaal houd je voornamelijk politiek over denk ik. Philips II van Spanje schoot het bv behoorlijk in het verkeerde keelgat dat de Nederlandse edelen zo halsstarrig waren naar hun koning en de Nederlandse edelen vonden op hun beurt dat Philips hun rechten niet respecteerden. Dat de Nederlanden sterke protestantse neigingen hadden en Philips streng katholiek was eigenlijk niet meer dan een extra frustratie voor de koning. Iig: 1 'laatste druppel' die vaker voorkomt dan andere is er niet. Al is het maar omdat die laatste druppel vaak nogal moeilijk aan te wijzen is en ook vaak weinig met de eigenlijke onderliggende oorzaak van een oorlog te maken heeft.
Je kan voor WOII zo de Duitse inval van Polen aanwijzen of het feit dat Hitler een maniak was of dat Hitler Rijks Kanselier werd of juist de voorwaarden van de vrede van Versallies in 1919 maar geen van die dingen zijn echt een 'trigger' te noemen.
Je kan evt bij WOI het de aanslag op de Oostenrijkse prins aanwijzen maar ook daar geld weer dat dit niet de hoofd reden was.
enz enz.

Andere antwoorden (13)

De oorzaak is veelal onbegrip en onbenul bij de bevolking, en ook bij hun politici. Mensen geloven graag en veel onzinverhalen, en willen dan wraak. De tegenpartij heeft precies hetzelfde, en het loopt zo uit de hand. Verschil in cultuur en geloof is dan als olie op het vuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op 1 geloof en op 2 expansiedrift
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grootste oorzaak, heb ik laatst Maarten van Rossum in een zeer interessant hoorcollege horen zeggen, van zo ongeveer alle ellende in de wereld zijn blanke mannen van rond de veertig jaar.
Heel veel ellende in de wereld echter, ook oorlogen, zou voorkomen kunnen worden door alle mannen tussen hun zeventiende en vijfentwintigste op te sluiten, tot ze hun hormenen en driften een beetje onder controle hebben.

Dat was natuurlijk wel een beetje grappig bedoeld, maar er zit een flinke kern van waarheid in : de oorzaak van veel van die ellende is in de regel zucht naar macht, bezit en agressie. Typische (testosterongestuurde) mannelijke eigenschappen.

In oorlogen is het vaak inderdaad één daad, één actie van soms maar één man (! - ik ken geen voorbeelden met vrouwen, sorry, misschien zijn ze er wel) de druppel. Maar ik betwijfel of je zonder die druppel de boel wel binnen de emmer houdt.....dat is natuurlijk niet of nauwelijks te onderzoeken of zelfs maar te beredeneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je nog eens goed lezen wat er tijdens de regeringen van Catharine van Rusland en Victoria en Elisabeth I van Engeland allemaal is gebeurd. Die hebben hele beschavingen met de grond gelijk laten maken.
En Cleopatra en Nefertiti waren bepaald geen zachtzinnige heersers. Dat waren uiterst bedreven samenzweerders en politici.
Dat je niet meer oorlogen onder koninginnen ziet heeft er meer mee te maken dat vrouwen door de geschiedenis heen ondergeschikt waren aan mannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zou je best ens gelijk in kunnen hebben....
De oorzaak van elke oorlog is de mens.

En hun drift naar macht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de mens en zijn hebberigheid .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ego van de mens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tekort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom geen verdere uitleg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Te kort aan voedsel
Te kort aan drinkwater
Te kort aan land
Te kort aan inzicht
Te kort aan overleg.
Te kort aan begrip
Te kort aan mineralen
Te kort aan aardolie
Te kort aan begrip
Ik vond dat mijn antwoord de lading dekte.
Maar ik begrijp je reactie.
Een mens heeft vele emoties. Hij kan blij zijn, maar meer negatieve emoties zijn, angst, verdriet en boosheid.

Vooral dat laatste: Boosheid is de oorzaak van oorlog. Mensen kunnen chronisch boos zijn. Het niet uit waarop, ze zijn boos en verslaaft daaraan.
Diepliggend is het een mechanisme om je zelf af te leiden van verdriet die onder die boosheid ligt.

Neem nu Hitler. Hij is uit zichzelf een oorlog begonnen. Dat is gekomen omdat hij continue een boosheid en frustratie had op een heleboel wat gebeurde. Hij kwam in een vicieuze cirkel waardoor zijn boosheid steeds erger werd.
Zijn manier om de wereld beter te maken was strijd via de harde hand. Boze mensen willen graag vechten om hun boosheid kwijt te raken.
Diepgaand wilde hij alleen maar de wereld beter maken en dat is een goed streven daar wij bijna allemaal zo een streven hebben.
Alleen heeft hij ideeën gehad waar wij van gruwen.

Ook zijn er twee soorten mensen. Stel men kijkt naar een actiefilm, met geweld en een goederik en een slechterik. De een (persoon A) identificeerd zich met de goederik en alles wat de slechterik doet is verkeerd. Hij kent ook medelijden.
De ander (persoon B) kijkt voor zijn voorbeeld meer naar de slechterik en vind de goederik maar een slapjanis. Hij kijkt naar de sterkste. Op het eind van de film wordt de goederik de sterkste en schakelt persoon B naar de goederik. Waarom: hij is sterker.

Met voetbal fans, waarom is het: Wij winnen, Zij verliezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
George H.W. Bush & George W. Bush
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gestoorde leiders en meelopers, egoisme, hoogmoed, eer, geloof, armoede, vooral: geen respect hebben voor anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In negen van de tien gevallen het geloof, maar ook de wapenindustrie houd het vuur gaande.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Macht willen hebben over de ander, jaloersie, onbegrip en al die soort dingen veroorzaken oorlogen...
LIefdeloosheid, elkaar met voorwaarde liefhebben dat is ook een veroorzaker.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oorlog komt daardat mensen elkaars meningen, leefwijzen, culturen en geloven niet respecteren. Denken dat ze zelf gelijk hebben en dat iedereen anders het fout en uitgebannen moeten worden.

Vaak wordt oorlog ook gevoerd omdat mensen afgaan op misverstanden, verkeerd voorgelicht worden en het teveel werk vinden om zich in anderen te verdiepen.

Het geloof, Christelijk, Islam, Joods of anders wordt vaak als excusse gebruikt. Er zijn altijd wel oorlogen in de naam van God, Allah of welke andere God dan ook.