vandaag eindexamens frans vwo tekstverklaren, iemand nog tips? Erg welkom!!

ik ben heel slecht in tekstverklaren en al helemaal frans, mijn oefenexamens zijn rond de 3..... En ik moet een 5 halen anders zak ik sowieso, gezien de rest van de examens.. Heeft iemand nog tips hoe ik het kan aanpakken? meestal snap ik de helft van de tekst nog niet eens..... Alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Goed lezen, kijken of je bekende woorden ziet. Kijken op welke manier het er staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige tip die ik je kan geven, als het het examen niet al begonnen is, is: haal het antwoord uit de tekst. Laat dus niet je eigen algemene kennis/creativiteit/oplossend vermogen erop los, maar kies het antwoord dat het meest lijkt op een zin uit de tekst. Daar kunnen synoniemen in staan, waarvoor je toch echt franse woorden moet kennen, maar daar is het nu te laat voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pin je niet vast op woorden in de tekst die je niet kent. Gewoon doorlezen. Vaak is begrip van de gehele tekst veel belangrijker. Ik weet niet, of je er een woordenboek bij mag gebruiken (mijn zoon wel, vmbo): dan zou je woorden die je echt niet weet en die wel belangrijk zijn kunnen opzoeken. Maar doe dat met mate gezien de tijd die je hebt.
Blijf rustig en concentreer je goed; vergeet alles om je heen. Je kunt niet meer doen dan je kunt ;-)
Pomp jezelf helemaal vol met zelfvertrouwen.
Ik wens je heeeeeeeeeeel veel sterkte en vertrouwen toe!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees eerst goed de vragen en schrijf naast de tekst waar je naar moet zoeken, dan ben je gerichter bezig! Succes!