Na de zoveelste tornado in de VS zie ik de beelden weer van het spoor van vernieling. Nou vraag ik me af waarom ze geen stenen huizen bouwen.

Vooral voor de woningen in de zogenaamde Tornado Alley lijkt het mij een extra reden om zwaarder en sterker te bouwen dan ik op de beelden zie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een stenen huis biedt GEEN bescherming tegen een zware tornado. (klas 4-5)
En vanwege het zware steen zelfs een hoger risico op ernstige verwondingen als het huis instort.

Een tornado heeft in de kern een lage luchtdruk. De luchtdruk in huis kan niet snel meedalen met de lage druk in die kern en in huis ontstaat een overdruk. Ook stenen huizen zullen dan uitelkaar barsten.

Slechts zware bunkers met veel staal bewapening zijn bestand tegen die druk verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Reinier, Is het dan een idee om huizen te ontwerpen waar de orkaan minder grip op heeft? Relatief vlakke daken zijn dan extra kwetsbaar toch?
Yohannes hieronder zegt dat het een geldkwestie is. Maar alles opnieuw bouwen lijkt me ook niet goedkoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat Yohannes zegt kan ik niet direct beoordelen. Nieuwbouw kost geld. Sterker bouwen (als soort van drukvat) ook. Het gaat om het aantal huizen dat gemiddeld gedurende de levensduur verwoest wordt tov het totaal aantal wat duurder is.
Stel je moet 10% van de huizen voortijdig herbouwen in "tornado alley" terwijl het 20% per te verwachten gebruiksjaar meer kost om ze zo stevig te bouwen dan is het economisch voordeliger om er een paar te laten kapot waaien. Je hebt verder bij een tornado 2 problemen als je tornadoproof wilt bouwen.
De eerste is het rondvliegende materiaal, soms tot complete auto's toe. Die kunnen tegen het huis aan geslingerd worden.
De tweede is het opvangen van die drukverschillen.
Het laatse is nog het makkelijkst opvangbaar, zorgen dat de druk binnen en buiten snel kan egaliseren door voldoende "ventilatie"...OOK dus vanuit kruipruimten ed. de eerste vraagt bijna een "bomproof" bouwwerk. Mi. zouden dus ook bij zwaarder en duurder gebouwde huizen aanzienlijke schade optreden. Wel zou het levens kunnen besparen als die huizen bestand zijn tegen de elementen. Vergelijk: Vroeger werden in Japan hele lichte "papieren" huizen gebouwd. (houten frame) Die overleefden aardbevingen veel beter en bij storm woei het papier uit het huis...de schade was wel zeer snel te repareren en daarmee was dit een efficienter manier van wonen.

Andere antwoorden (2)

De reden dat Amerika geen stenen huizen bouwen is om dat houten huizen goedkoper zijn. In Amerika gaat alles om geld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou dat de enige reden zijn?
In de VS is het wonen in 'trailer parks' veel gebruikelijker dan hier. Als een huis te duur is, is dat in elk geval een optie om ergens te kunnen wonen.
Zulke woningen zijn kwetsbaar, maar dat komt vooral doordat ze vaak geen goed fundament hebben en dus letterlijk van de grond geblazen worden.
Een tornado die een goed gebouwde, goed gefundeerde trailer home beschadigt, beschadigt een gewoon huis ook flink. Maar: als je genoeg geld hebt om zo'n degelijke trailer te bouwen, dan kun je waarschijnlijk ook een huis bekostigen.