Na de zoveelste tornado in de VS zie ik de beelden weer van het spoor van vernieling. Nou vraag ik me af waarom ze geen stenen huizen bouwen.

Vooral voor de woningen in de zogenaamde Tornado Alley lijkt het mij een extra reden om zwaarder en sterker te bouwen dan ik op de beelden zie.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een stenen huis biedt GEEN bescherming tegen een zware tornado. (klas 4-5) En vanwege het zware steen zelfs een hoger risico op ernstige verwondingen als het huis instort. Een tornado heeft in de kern een lage luchtdruk. De luchtdruk in huis kan niet snel meedalen met de lage druk in die kern en in huis ontstaat een overdruk. Ook stenen huizen zullen dan uitelkaar barsten. Slechts zware bunkers met veel staal bewapening zijn bestand tegen die druk verschillen.

De reden dat Amerika geen stenen huizen bouwen is om dat houten huizen goedkoper zijn. In Amerika gaat alles om geld

In de VS is het wonen in 'trailer parks' veel gebruikelijker dan hier. Als een huis te duur is, is dat in elk geval een optie om ergens te kunnen wonen. Zulke woningen zijn kwetsbaar, maar dat komt vooral doordat ze vaak geen goed fundament hebben en dus letterlijk van de grond geblazen worden. Een tornado die een goed gebouwde, goed gefundeerde trailer home beschadigt, beschadigt een gewoon huis ook flink. Maar: als je genoeg geld hebt om zo'n degelijke trailer te bouwen, dan kun je waarschijnlijk ook een huis bekostigen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100