De eerste spindoctor in Nederland was Ben Korsten. Op kerstavond 1967 belde de minister van binnenlandse zaken naar een hoofdredacteur met een ongebruikelijke vraag: ‘of hij nog wat drugs heeft voor een gemeenschappelijke vriend met problemen’. Deze gemeenschappelijke vriend was Ben Korsten, de politiek adviseur van tal van ministers in de jaren zestig.

Een spindoctor is een voorlichter die namens een politicus de opdracht heeft (het beleid van) zijn baas zo positief mogelijk over het voetlicht te brengen of zijn opdrachtgever erin te coachen hoe hij dat het best kan doen. Het doel is het beïnvloeden van de publieke opinie.
Volgens sommigen is het fenomeen spindoctor al 2500 jaar oud. In het oude Griekenland had je al de sofisten, die alles wat krom was konden rechtpraten. Maar het tegenwoordige fenomeen spindoctor komt uit Amerika en duikt voor het eerst op tijdens de Amerikaanse verkiezingscampagne van 1992.
Een van de bekendste spindoctors van Nederland, Kay van de Linde, heeft het vak in Amerika geleerd. Daar was hij onder meer spindoctor van de New Yorkse burgemeester Guilliani. Toen hij na twintig jaar terugkwam in Nederland werd hij de spindoctor van Pim Fortuyn.
Amadea
12 jaar geleden
Het fenomeen spin doctor,ook wel mannetjesmaker genoemd, bestaat al vele eeuwen en daarvan zullen er ook wel Nederlandse spin doctors zijn geweest.
De eerst bekende was zo als Amadea zegt idd Ben Korsten, maar er zullen er ongetwijfeld velen hem zijn voor gegaan.
Alleen werden ze niet zo genoemd, maar hun bezigheden waren hetzelfde als die van de moderne mannetjesmakers.