Afghanistan behoort tot de armste landen ter wereld. In de bevloeide dalen worden akkerbouw en fruitteelt bedreven, in de berggebieden veeteelt. Bodemschatten zijn steenkool, lapis lazuli, aardolie en aardgas.
De aanhoudende strijd heeft de economie sterk beschadigd. Veel landbouwgebieden zijn verwoest of door mijnen ontoegankelijk geworden. De opbrengsten van landbouw en veeteelt zijn ongeveer de helft van die in 1978. Sinds 2002 komen de economische activiteiten in de steden weer op gang, vooral in en rond Kaboel. Maar gebrekkige transport- en communicatiemogelijkheden belemmeren de groei, naast de voortdurende onveiligheid.
Amadea