Wat te doen in Spanje?

Dit houdt mij al een tijdje bezig: Ik ben 16 jaar, en nadat ik mijn diploma heb gehaald ga ik een opleiding internationale handel doen. Ik heb al jaren de droom om later naar Spanje te emigreren, en het liefst zo snel mogelijk.

Ik ben helemaal gek van de Spaanse cultuur, taal, eten etc. Zit zelfs op Spaanse les. Ik heb alleen GEEN ENKEL IDEE wat ik in Spanje voor werk zou moeten doen, en ik weet zeker dat het niet makkelijk zal worden om naar Spanje te gaan als je nog zo jong bent. (Waar haal je bijvoorbeeld het geld voor een huis vandaan?)

Vrienden van mijn ouders zijn 3 jaar geleden naar Portugal geëmigreerd, en hebben daar een kleinschalige camping op het platteland waar ze af en toe wat gasten ontvangen. Die vertelden mij dat je zoiets in de loop der jaren op moet bouwen, en dat een financiële buffer handig zou zijn. Zij zijn achterin de 40.

Echter heb ik geen zin om mezelf m'n hele leven kapot te werken in Nederland. Ik wil niet afhankelijk zijn, geen loonslaaf zijn en geen standaard leven leiden.

Ik wil genieten van elke dag en mijn droom waarmaken, het liefst zoveel mogelijk Spanje beleven in Spanje.

Ik hoef niet rijk te zijn, als ik maar gelukkig ben.

Wat moet/kan ik doen?

(Ik zit niet te wachten op reacties dat ik ''Veel te jong ben om zoiets al te kunnen weten'', want ik ben er heilig van overtuigd)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je niet elpen maarveel succes :)

Antwoorden (4)

nou, ik ben VEEL ouder maar ik heb ook iets met Spanje dus ik kan het best begrijpen.

Ik denk echter dat wat je er precies gaat doen niet zo heel erg anders is dan hoe je erover zou nadenken als je in Nederland zou zijn/blijven.

En dan klinkt het helemaal niet zo gek dat je als 16 jarige nog geen idee hebt wat je later precies wilt doen.

De mensen/kinderen die op jonge leeftijd heel uitgesproken zijn wat ze willen worden hebben het dan meestal wel over een duidelijk en bekend beroep (piloot, dokter, lerares etc). Maar ER ZIJN ZOVEEL beroepen.....

Je zou, los van je wens naar Spanje te gaan gewoon eens moeten filosoferen wat je zou willen worden later. Want ook als je fijn in Spanje woont, is het op den duur niet leuk als je daar afgrijselijk werk hebt.

Ik denk nl zelf dat er een aantal opties zijn, óf je gaat iets doen in de toeristenindustrie, dat kun je denk ik relatief snel weg en proberen ter plekke "op te klimmen". Ik kom zelf net terug van 2 weekjes (zalig) Mallorca en het hotel waar ik zat het bijv een hele groep (hele) jonge mensen rondlopen die activiteiten voor de gasten (en kinderen) organiseerden en begeleiden, ik denk dat je daar met 17-18 jaar naar toe zou kunnen.

Het alternatief is een degelijke studie volgens in een (bijv technische richting) en dan gaan werken bij een internationaal bedrijf dat ook vestigingen heeft in Spanje en dan kijk je of je je kunt laten overplaatsen.

Voordeel van dat laatste is dat je dan alvast een echte baan hebt maar dat duurt nog even

succes ermee en zolang je er nog niet zit, lekker genieten van het dromen over de opties hoor!
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
dank dank
als ik nu 16 was en zou durven zou ik het ook wel willen...
Wat superleuk dat je dit wilt doen!! Uit je beschrijving kan ik uitmaken dat je ECHT zeker van je zaak bent, leuk om te lezen dat je al weet wat je wilt doen

Ik weet niet of je een meisje of jongen bent..? Maar in vele landen kunnen jongeren die er een jaartje tussenuit gaan, als au pair werken in een ander land. Ik weet niet of ze dat in Spanje hebben en of het wel iets voor jou is...

Of je kunt daar in de horeca werken, bij een leuk terrasje, genieten van de klanten die van het zonnetje en een dranken genieten.

Of in een plaatselijk supermarkt? Maak je Spanje mee als echte Spaanse burger :p

Hoe dan ook, je zult klein moeten beginnen en als je gewend bent, zal je vast en zeker hogerop komen en in aanraking met leuke dingen en mensen

Heel veel succes en plezier!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon al 5 jaar in Spanje, en ik ben van plan om over 3 jaar naar Californie te verhuizen.

Ik heb het hier wel leuk gehad maar het loopt hier allemaal een heel stuk achter (qua technologie, educatie en infrastructuur).

Om naar Spanje te verhuizen zul je eerst een N.I.E (número de identidad de extrangero) moeten regelen. Een apartementen of huis zul je dan ook moeten regelen (huizen in het binneland van Spanje zijn erg goedkoop)

In Spanje liggen de salarissen stukken lager dan in NL, maar het leven in Spanje is ool veel goedkoper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent nu nog jong. Maar ook dan kan je al het een en ander doen in Spanje. In de toeristensector kunnen jongeren vaak snel aan de slag. Vooral de echt toeristische trekpleisters als Salou herbergen een hoop jongeren in de vakanties en daar word veel Nederlands personeel ingezet. Het nadeel is dan wel dat je nauwelijks in aanraking komt met de Spaanse cultuur en taal.

Een echt toekomstplan zal wat langer op zich doen wachten. Je hebt ongetwijfeld wel het nieuws over Spanje een beetje gevolgd: 20% werkeloosheid. Dat is niet niks.
De concurrentie op de arbeidsmarkt is enorm groot.
Als je wilt leven in Spanje doe je er m.i. nog het beste aan om zelfstandig ondernemer te worden. Niet alleen i.v.m. die werkeloosheid maar ook i.v.m. de 'arbeidscultuur' aldaar. Het is er veel hiërarchischer dan hier, het valt niet mee om als goedgebekte Nederlander daarin te gedijen.
Met een vooropleiding Internationale Handel heb je aardig wat in huis om zelfstandig ondernemer te worden.

Zoek naast je Spanje-passie nog een andere passie en werk van daaruit verder. Als jij je doelen goed in zicht houdt heb je grote kans om te komen waar je wilt zijn, succes.