Waarom is het licht in een tunnel altijd geel?

(of oranje). Waarom is het niet gewoon dezelfde kleur als de straatlantaarns?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De straatlantaarns zijn hier ook oranje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft het er mee te maken dat je ogen moeten wennen aan het donkere van een tunnel. Fel wit licht kan dan simpelweg te fel zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier zijn de straatlantaarns ook geel.

Het beste antwoord

Het licht in autotunnels is vaak geel om tunnelblindheid te voorkomen. Als een automobilist een tunnel in rijdt, moet hij/zij veel meer wennen aan wit licht dan geel licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De meeste openbare verlichting is oranje/geel. Meestal in woonwijken is het wit.
De reden dat voor deze kleur is gekozen komt omdat wij mensen dit licht als meest prettig ervaren in het donker. De ogen wennen er snel aan waardoor je sneller de weg goed kan zien als je bijv een tegenligger hebt die met groot licht aan rijdt.
Het nadeel is dat er geen kleurechtheid meer is. Maar dat is minder van belang in verkeerssituaties.
De zon heeft ook een gele/oranje vloed.