Wie weet er een goed ethisch dilemma in de hulpverlening?

Weet jij het antwoord?

/2500

Moet je 1 persoon die in coma ligt helpen om er weer uit te komen of de stekkers er uit trekken zodat je met zijn of haar organen 2 levens kunt redden?

Mogen ouderen die het leven zat zijn maar in goede gezondheid verkeren euthanasie laten plegen?

Moet je mensen die het prima vinden om "achter de geraniums"te zitten dwingen om sociaal bezig te zijn, door ze naar inloopmiddagen te brengen. Ofwel wie bepaalt of iemand wel of niet eenzaam is

Ik lees hier allemaal voorbeelden over de gezondheidszorg, dus daar voeg ik er nog maar een paar aan toe. De kosten voor de gezondheidszorg rijzen de pan uit, terwijl de premies in ons land al erg hoog zijn. Dat brengt allerlei dilemma's met zich mee. Zoals: - Moeten (hoog)bejaarde mensen nog wel in aanmerking komen voor zeer dure operaties of medicijnen? - Wanneer iemand ongeneeslijk ziek is, moet die patiënt dan nog wel zeer kostbare operatie of medicijnen in aanmerking komen? - Moeten mensen die "ongezond leven" (rokers, mensen die te dik zijn, e.v.a.) meer ziektekostenpremies gaan betalen dan mensen die wél gezond leven? - Is het eerlijk om "rijke patiënten" die een groot deel van de kosten zelf (willen en kunnen) betalen hoger op de wachtlijst voor een operatie te zetten zodat ze sneller aan de beurt zijn? En hebben ze recht op een "VIP-behandeling", dus luxere kamer, beter eten etc? En zo zijn er op dit gebied nog talloze dilemma's te bedenken. Vanmiddag hoorde ik er nog eentje van mijn tandarts. Hij vertelde dat er in verschillende delen van ons land een tekort aan tandartsen is. Sommige van die tandartsen nemen niet de moeite om bij patiënten met kiespijn allerlei tijdrovende behandelingen uit te voeren om een tand of kies te redden. "Daar hebben we geen tijd voor", redeneren ze. "Als je de tand of kies trekt, hou ik meer tijd over voor mijn andere patiënten".

Waarom verteld je huisarts dat je niet voor alle kleine wissewasjes moet komen en horen mensen die ongeneselijk ziek zijn en ten dode zijn opgeschreven altijd dat ze eerder hadden moeten komen!

Niemand heeft erom gevraagd geboren te worden. Ik kan me voorstellen dat als je oud bent en alles al gezien hebt en mensen om je heen er niet meer zijn of mensen, die nooit kinderen hebben gehad dat ze vinden dat ze lang genoeg hebben geleefd en graag het leven zouden willen verlaten. Waarom zouden mensen dat niet zelf mogen beslissen.

Een goed dilemma? o.0

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100