Wat is het verschil tussen een kindertherapeut en een psycholoog

Ik wil graag een van de 2 woorden, met kinderen. Maar wat is het verschil.

Mijn oom is kindertherapeut en die lukt het ook niet om het uit te leggen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben 13, het liefst een beetje makkelijke taal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Therapeut.
Iedereen die een bepaalde therapie toepast kan zichzelf therapeut noemen.
Er is geen opleiding "therapeut".
Het maakt niet uit welke therapie gegeven wordt, of aan wie.
Iedereen{ die beroepsmatig } een methode toepast ter genezing van lichamelijke of geestelijke gezondheidsproblemen, kan zonder enig diploma of werkervaring therapeut heten.

Er is geen opleiding "therapeut".

Psycholoog
In België is de titel psycholoog beschermd sedert de wet van 8 november 1993. Alleen wie een universitaire opleiding in de psychologie heeft voltooid en opgenomen is op de lijst van de psychologencommissie, mag zich psycholoog noemen.

In Nederland was de titel "psycholoog" beschermd tot 1993. Om toch onderscheid te maken tussen mensen die zich eenvoudigweg "psycholoog" noemen en mensen die een universitaire studie afgerond hebben, heeft het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP) de classificatie "Psycholoog NIP" ingesteld. Dit houdt in dat enkel psychologen met een afgeronde universitaire studie, aangevuld met specialisatie zich "Psycholoog NIP" mogen noemen.
Er zijn verschillende master-opleidingen psychologie.

Toegevoegd na 49 seconden:
Hier staat het ook nog uitgelegd:
http://www.therapiehulp.nl/therapie/info/therapeut-soorten/

Toegevoegd na 1 minuut:
En hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-therapeut-psychiater-psycholoog.84213
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoi,
Eigenlijk zijn het vooral verschillende opleidingen. Je kunt psychologie studeren en je specialiseren op kinderen. (universitair)
Je kunt ook een opleiding doen tot therapeut, speltherapeut, creatief therapeut, psychemotoren therapeut (=vooral in de gymzaal), muziektherapeut (allemaal posthbo), of gedragstherapeut, psychotherapeut ea (postacademisch/ na de universiteit)
T is allebei leuk hoor, het 1 betaalt alleen beter dan t andere ;-)
(maar dan studeer je ook echt langer)
Succes met je keuze!