Omdat Khadaffi zich moedwillig tegen zijn eigen bevolking heeft gericht door hun dorpen en steden door zijn troepen te laten beschieten. Met tanks en vliegtuigen heeft Khadaffi, zelfs ook ongewapende burgers, die tegen zijn regime in opstand waren gekomen laten beschieten om de opstand neer te slaan. Hij heeft zich dus schuldig gemaakt aan genocide, misdaden tegen de menselijkheid en oorlogsmisdaden.

De ex-president van Tunesië, Ben Ali, is nadat de bevolking in opstand was gekomen er wijselijk niet toe overgegaan om het leger met tanks en ander zwaar materieel tegen zijn eigen bevolking in te zetten., Waarschijnlijk heeft hij dat ook niet gedaan omdat hij wel inzag dat het leger daar (uiteindelijk) toch geen gevolg aan zou geven, daarom is hij gevlucht. Hij is daarna wel bij verstek (niet zelf aanwezig) veroordeeld door een rechtbank in Tunesië wegens verduistering van publiek geld, ondermeer juwelen en geld, tot 35 jaar celstraf.

Dus Ben Ali heeft zich niet schuldig gemaakt aan de misdaden waaraan Khadaffi zich wel schuldig heeft gemaakt (officieel moet je dan natuurlijk zeggen waarvan Khadaffi verdacht wordt) en waarvoor je dan bij het Internationaal Strafhof in Den Haag wordt berecht.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zeer waarschijnlijk omdat de ex-president van Tunesië vrij snel was afgetreden.
Khadaffi treedt niet af, ook nu de rebellen EN het volk zelf het land overnemen, niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat Khadaffi praktisch een martelaar is.