Weet iemand welke logica er zit in de landcodes van de telefoon? 32 voor België bijv.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

De landnummers zijn geordend op volgorde van zone!

De zone-indeling is niet strikt geografisch. Dank zij de moderne computertechniek is het niet bezwaarlijk dat een land een nummer heeft dat eigenlijk tot een andere zone behoort. Zo kwam bijvoorbeeld Aruba, dat om politieke redenen een eigen landnummer nodig had, in de zone Afrika te liggen. In de zone Zuid-Amerika waren geen nummers meer beschikbaar..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ze (= de amerikanen geloof ik) geprobeerd hebben is een beetje logica er in te stoppen. Zelf kozen ze voor 1. Hoe kleiner het land, hoe meer cijfers voor het landnummer. Een paar anekdotes:
- Naar verluid vonden ze het leuk om USSR 7 te geven, omdat dat James Bond is (007 weet je wel?)
- Bhutan heeft lang geen nummer gewild, maar toch hebben ze er een toegewezen gekregen. Pas recentelijk hebben ze dat ook dan maar geaccepteerd. Voorheen moest je naar een nummer in India bellen en die verbond je dan door met Bhutan
- Na de opheffing van de DDR (had: 37) vochten een aantal landen om deze 2 cijferige code (met name Finland wilde dat graag overnemen). Zo te zien hebben ze die 37 nu hergebruik voor 10 andere, kleinere staatjes.