Huur en zorgtoeslag terug betalen terwijl ik het onder bijzondere omstandigheden heb gekregen?wie weet hier meer van?HELP.....

ik ben mindervalide,behoorlijk ziek en na scheiding en verhuizing kreeg ik woning en zoon en kleinzoon woonde 3 jr bij mij.Onder bijzondere omstandigheden heb ik huurtoeslag gehad,mijn zoon kreeg dwi uitkering ik heb wao.Heb altijd alles doorgegeven,toen zoon woning vond zich uitschreef kreeg ik meteen een brief vd belasting dat ik alle huurtoeslag en zorgtoeslag van die 3jr terug moest betalen.Ik zit al sedert scheiding enorm in ellende,veel schulden uit huwelijk,zit in dure flat en kan ze niet terug betalen,en hoor van alle kanten dat ze dit niet kunnen maken,wie weet hier echt iets van?Heb jaren geleden gehoord dat als je een 1e graads bloedverwant bij je hebt wonen,bepaalde dingen niet gelden, wat ik ook schrijf of zeg,zegt de ene vd belasting tel niet betalen en dan weer brief BETALEN, zo gaat het maar door.Mijn hele WAO gaat op aan vaste lasten en schulden.Ik ben ernstig ziek,ben wekelijks in ziekenhuis en wordt ook vaak geopereerd,mijn hoofd staat hier totaal niet naar, maar zal het nu MOETEN oplossen,heb ze al brieven met allerlei bewijs gestuurd en gezegd dat ik aangepaste woning heb,eea onder bijzondere omstandigheden heb gehad en opeens alles moet betalen? Ik krijg nu geen huurtoeslag meer,wel zorg toeslag,maar het totale terug te betalen bedrag is ongeveer 12000.=euro...en ik kan het niet.HELP aub....
bedankt...Vlinder

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Omdat je in je vraag weinig informatie, zoals de datum wanneer je zoon is uitgeschreven bijvoorbeeld, heb gegeven lijkt het mij het beste dat je naar het juridisch loket gaat en ze om advies vraagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zitten een heleboel regels en wetten aan vast. Ieder persoon die hier iets van weet kan jou wel wat uitleggen, maar dit zit zo lastig in elkaar dat je toch beter hulp van een professional op kan zoeken. Voordat je allemaal verschillende verhalen hoord en de situatie nog onduidelijker wordt.
Ik zou ook niet meer bellen met de belastingdienst, maar iemand langs laten komen. Verder is het handig om een advocaat in te schakelen om hier ook eens naar te laten kijken. Succes!

Toegevoegd na 27 minuten:
Ik begrijp wat je bedoeld. De belastingdienst staat er ook om bekend om vanuit het niets in 1x contact te leggen en zonder enige waarschuwing geld terug te vorderen. Dat je blijft bellen naar de belastingdienst omdat je het gevoel hebt dat je hun anders laat denken dat je wat te verbergen hebt kan ik me ook voorstelle. Maar je moet er ook bij stil staan dat je via de telefoon van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Daarom lijkt het mij handiger dat ze gewoon langs komen om al jou w schulden en oorzaken uit te leggen. Een advocaat is onbetaalbaar zeg je. Logisch als je kijkt naar wat je vaste lasten zijn en je inkomen is. Daarvoor heb je pro deo advocaten. Ik weet dat je die mensen uit moet leggen wat er gaande is en je moet ook bewijzen dat je schulden hebt en in de wao zit. Ff met de billen bloot, maar dan zetten ze zich wel voor je in. Ze kunnen je aan huis helpen op momenten dat het jou uitkomt. Angsten komen er vaak bij kijken, het gaat notabene om veel geld en heeft een impact op je leven. Een paar gesprekken en iets meer duidelijkheid zal vast ook iets troost en rust geven. Ik hoop dat je er uit komt. Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt misschien ook eens kontakt opnemen met een ouderenorganisatie. Die zijn meestal ook wel goed op de hoogte met dergelijke zaken. Die organisaties zijn niet zo erg duur. Anders is het misschien verstandig om kontakt op te nemen met de Nationale Ombudsman en hem om advies vragen. Of ga anders, zoals al eerder gezegd is, naar een juridisch loket. En verder: Laat je niet gek en niet bang maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt nu gelijk chatten vanuit huis met het Juridisch Loket. Ze hebben je al eerder geholpen begrijp ik dus kunnen zij je vast ook beter helpen dan wij hier via GV. Vandaag is dat mogelijk tot 16:30
Klik op deze link https://chat.juridischloket.nl/chat/ en je kunt ze gelijk alles uitleggen. Mocht je nu geen tijd hebben zijn dit de openingstijden van de chat.
maandag 13:30 uur tot 17:00 uur
dinsdag 9:00 uur tot 12:30 uur
woensdag 13:30 uur tot 17:00 uur
donderdag 13:30 uur tot 17:00 uur
vrijdag 13:30 uur tot 17:00 uur
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen dank. Hoop dat je er uitkomt. Heell veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt, is goeie tip!
Met alle respect, maar met elk belastingjaar kijkt men naar het totaalinkomen van alle personen die op uw adres zijn ingeschreven.

Aan de hand daarvan bekijkt de belastingdienst of u recht heeft op een toeslag en zo ja hoeveel.
Indien u elk jaar aangifte moest doen hadden eventuele
fouten eerder aan het licht gekomen.

Met uw medische achtergrond had u n.l. veel aftrekposten.
Maar de Belastingdienst zet menigeen op het verkeerde been met aanslagen van jaren her.

Maar ze is dan ook meestal coulant om een betalingsregeling aan te bieden.
Leuker kunnen ze het niet maken.

Uw ex en zoon kunnen het grote werk voor u uitzoeken.
Te beginnen met wie stond er op welke datum bij u ingeschreven met welk inkomen?
En in welke periode,s heeft u welke toeslag aangevraagd en genoten?

Vraag een onderhoud aan met de belastinginspecteur.
Kom beslagen ten ijs met Jaaropgave,s, Eindspecificatie,s
bank/giro, voorlopige aanslagen, definitieve aanslagen,
zorgpolisbescheiden en alle aangiftes van voorgaande jaren.

Maak kopieen voordat u het afgeeft aan de belastinginspecteur.

Zeer belangrijk is te onderzoeken of niemand anders is ingeschreven op uw adres zonder uw medeweten of toestemming.

Maar dat komt op een aanslag te staan met diens inkomen.

Indien u eerst alle administratie op een rij heeft staan, is het beduidend makkelijker om het te laten toetsen door een deskundige op dat gebied.

Te denken valt aan een belastinginspecteur/deskundige, sociaal raadslieden, maatschappelijk werk, vakbond of juridisch loket.

Ik wens u veel sterkte toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Vlinder,
Wat je zelf al kan en moet doen:
1. bij de gemeente opvragen over die hele periode van 3 jaar of langer WIE er op jouw adres ingeschreven heeft gestaan. Vraag naar alle datums van in- en uithuizing.
2. zoek de beschikking op van de Huurtoeslag over het jaar waar die zgn Bijzondere Omstandigheden speelden.
Het kan gebeuren dat er meerdere beschikkingen zijn.
3. vraag desnoods bij je verhuurder wat je kale huur of rekenhuur was in die periode. (denk ook aan de 3 x huurverhoging. Vraag dus steeds de bedragen per 1 januari en per 1 juli)
4. vraag bij de woningcorporatie of er nog huurtoeslag-toelichtingen of handleidingen liggen van vorige jaren, wellicht mag je die hebben of meenemen naar je hulpverlener.
5. VOORAL: vraag met spoed een gesprek aan bij de schuldhulpverlening of budgethulp van de gemeente of via maatschappelijk werk. Een goede sociale dienstverlener (dat is een vak) of maatsch. werker kan je door de financiele ellende loodsen.
6. laat je niet gek maken door alle brieven van de belastingdienst. Je hebt recht op goede uitleg. Probeer een afspraak te maken voor een persoonlijk gesprek. niet om ze te vertellen hoe beroerd jij het hebt, maar om uitleg te krijgen. Je omstandigheden maken dat je niet met een simpel telefoontje er wel uit kunt komen.

Ga er van uit dat het veel tijd gaat kosten. Omdat je zo'n slechte conditie hebt, hoop ik dat je goede hulp kunt krijgen.
Dit soort zaken kun je als particulier niet handelen. Voor profs is het al een hele klus.

Huur je bij een woningcorporatie? daar werken vaak mensen die je hier goed bij kunnen helpen, het maakt niet uit of je huurschuld hebt of niet. Vraag naar een ervaren woonconsulent!