Kan ik bij de aanvraag van een nieuw paspoort weigeren mijn vingerafdruk te geven?

Ik wil graag in het buitenland op vakantie, maar niet dat mijn vingerafdruk in een database komt, omdat ik geloof dat geen enkele database 100% veilig is.
Nu moet mijn paspoort verlegd worden en is me te kennen gegeven dat ik daarvoor mijn vingerafdruk moet geven. Kan ik weigeren en toch een nieuw paspoort krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (8)

Je kan uiteraard alles weigeren.
Maar...
Als de wettelijke procedure voorschrijft dat jouw vingerafdruk vereist is dan kan jij naar jouw paspoort fluiten als jij dat weigert.
Begrijpelijk, toch?
Men doet dit nét om te voorkomen dat er nog met jouw paspoort kan gesjoemeld worden.
Hoe groot is de kans denk je dat iemand jouw vingerafdruk identiek kan nabootsen?
En ja ik weet het, Alles is mogelijk maar toch... een beetje meer Vertrouwen kan heus geen kwaad hoor.
Ik was aanvankelijk ook niet echt Happy met dat vingeradrukgedoe maar ach, als je niks te verbergen hebt dan maakt het toch helemaal niks uit?
Als je echt graag reist dan ga ook jij overstag voor die vingerafdruk... of zou jij echt jouw reislust laten bederven door zoiets?
Ik niet hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je mag het weigeren. Vervolgens zul je géén paspoort krijgen, niet op reis kunnen en ook in de problemen komen omdat je geen geldig ID-bewijs hebt.
Dus je moet, heel simpel. Ze maken van 4 vingers een soort fotootje, de 2 beste daarvan bewaren ze, de andere twee gaan weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4 vingers? Bij mij hebben ze maar één vinger "ingescand".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kennelijk verschilt dat per gemeente?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien was dat nog de proef. In het definitieve biometrische paspoort worden sowieso twéé vingerafdrukscans in de chip opgenomen.
Je mag het weigeren maar dan krijg je geen paspoort, ik weet niet of een id -kaart een vingerafdruk benodigd is, maar wees gerust, op tv is net geweest dat voorlopig vingerafdrukken voorlopig niet worden bewaard in een database.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sinds vandaag is er geen vingerafdruk meer nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is werkelijk belachelijk dat dit ineens is ingevoerd zonder dat wij als volk daar iets over te horen/te zeggen hebben gekregen.

Jammer dat er steeds een paar mensen er omstebeurt achter komen bij het verlengen. Anders waren er wel protesten geweest.

Ik zeg: Weigeren! Je bent toch geen crimineel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En vervolgens geen paspoort krijgen... daar schiet je dus niks mee op als je buiten de Eu wil reizen. Als je naar de VS gaat willen ze zelfs nog veel meer weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom kon het al eeuwen zonder vingerafdruk? Waarom hebben wij geen inspraak? Het gaat mij niet eens zozeer om het wat, maar vooral om hoe het gegaan is. Ik vind het achterbaks. En dit leidt alleen maar tot meer privacyschending.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook geen ID-kaart kopen zonder een vingerafdruk te geven. Dus: helemaal niet reizen, en geen geldig ID-bewijs hebben, dus ook geen nieuwe baan, geen uitkering, gedonder in het ziekenhuis, bedenk maar eens waar je je tegenwoordig allemaal moet identificeren.
En het is niet 'achterbaks' gegaan, er is een hoop protest geweest, er wordt alleen niet naar geluisterd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze worden nu iig niet meer opgeslagen. Misschien moet ik mijn paspoort nou maar verlengen ipv wachten tot de uiterste geldigheid voor het geval Rutte en co zich weer bedenken.
Het gaat ook nergens over om die gegevens te bewaren. Voor veiligheid heeft het geen meerwaarde en er wordt hier in Nederland veel te lichtzinnig gedacht over de mogelijkheden van misbruik van persoonlijke informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++ Roepi, ben ik het absoluut mee eens.
Vandaag stond in de krant dat de database niet meer zal worden gebruikt. De vingerafdrukken zullen op een chip in je paspoort komen en niet meer toegevoegd aan de database. De inhoud daarvan zal binnenkort worden vernietigd.
Ik ben er zelf ook fel op tegen en ben blij dat ze nu eindelijk door hebben dat het destijds wel heel geruisloos door de kamer werd aangenomen.
Wat je dus kunt doen is wel je vingerafdruk afgeven, maar erbij eisen dat het niet in de database opgenomen wordt, aangezien die toch vernietigd zal worden. De gegevens van je vingerafdruk zullen alleen in je paspoort zitten en nergens anders. Is opzich nog steeds niet ideaal, maar beter dan ergens op een harde schijf die wellicht ooit weereens op straat ligt door een of andere domme menselijke fout.

zie bron voor artikel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weigeren mag inderdaad, maar dan krijg je inderdaad geen paspoort. Een tijdje geleden zag ik een jongen die weigerde zich te identificeren, vanwege geloofsredenen, iets dat in Gods Koninkrijk iedereen welkom was. Dat mag, maar de gevolgen zijn altijd voor jezelf.

Dus: nee, je kan geen nieuw paspoort krijgen als je weigert. Of er moet vanaf nu een volksbeweging komen die weigert, dan maak je in de toekomst een kans.

Een kleine PS, niet dat ik zeg dat de huidige regering corrupt is of een nazi-regime of dat dit staat te gebeuren, maar we leven nu in een veilige maatschappij waar deze gegevens (waarschijnlijk) niet misbruikt worden, maar denk eens aan 70 jaar geleden toen er plotseling een J in persoonsbewijzen werd gestempeld. Daar zag ook niemand in den beginne iets kwaads in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een vriend van mij is het gelukt met de onderstaande brief. (downloaden via mediafire)

Ze zeggen dat ze het niet meer in een database gaan opslaan, maar waar laten ze dan die 6 miljoen afdrukken die tot nu toe zijn ingeleverd? het moet in een database staan anders kan je het niet opslaan. maarja dat domme Nederlandse volk geloofd toch wel wat we zeggen.

Probeer het via het onderstaande document zou ik zeggen:) Ik heb die van mij een maand voordat het in ging aangevraagd wat ik laat die bastards niet alles van me hebben, ik zal ook NOOIT ook maar iets van mezelf afgeven en raad ook aan dat niemand dit doet. Persoonsfraude is het ergst wat je kan overkomen.