Waarom is boeken lezen goed voor je?

Toegevoegd na 2 minuten:
Veel mensen zeggen het: een boek lezen is goed voor je verstand.
Maar wát is er nu precies goed aan?
Ik weet wel dat het je woordenschat enorm vergroot, maar wat nog meer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (8)

Het lezen van een boek draagt bij een je persoonlijke ontwikkeling en je moreel besef. Leeservaring lijkt psychologisch heel veel op een echte ervaring. Je leeft je intens in de hoofdpersonen van je verhaal in. Je ben betrokken bij de besluiten die ze nemen, de dilemma’s die ze moeten overwinnen.
Daarnaast is het ook goed voor je woordenschat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dit niet ook het geval bij soap series?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, ik denk van niet.
Je woordenschat inderdaad vaart er wel bij, zoals je zelf ook al aangeeft, maar een boek kan je ook iets vertellen over bepaalde onderwerpen of het kan je aanzetten tot nadenken. Bovendien kan een boek lezen ontspanning geven.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Woordenschat ja.
Nu hebben we televisie en internet, maar vroeger diende een boek (of tekst) om meer te weten te komen over de andere, onbekende wereld.

Meestal had men er niets aan, want de meesten bleven thuis, maar het is leuk. Ik kijk ook af en toe naar foto's in reisgidsen en documentaires over exotische landen. Waarschijnlijk kom ik er nooit, maar het is gewoon interessant en een soort vermaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zijn vooral de punten waar je mee te maken hebt als je veel boeken leest:

1.Woordenschat
Het verbreed je woordenschat. Onderzoek heeft aangewezen dat leerlingen die geregeld lezen, minder snel spelfouten maken in hun schoolwerk.

Van lezen leer je niet alleen nieuwe woorden of over de zinsbouw. Als jij een spannend boek leest, dat zich afspeelt in een bekende stad, zul je ook veel informatie krijgen over die stad. Of wat dacht je van een boek dat over een ziekte gaat? Een heel bekend boek is ‘Komt een vrouw bij de dokter’ van Kluun. In het boek zit borstkanker verwerkt en als lezer krijg je dingen te weten over chemokuren en borstamputatie.

En een boek dat zich afspeelt in het verleden, zorgt ervoor dat je meer over de geschiedenis te weten komt.

2. Verbeelding
Lezen is ook goed voor je verbeelding. Kinderen die van jongs af aan worden voorgelezen, kunnen zich beter dingen voorstellen. Er wordt zelfs door wetenschappers beweerd dat je door veel lezen meer begrip hebt voor mensen in je omgeving. Wanneer je iemand kent met een groot probleem, zul je kunnen begrijpen waarom hij zich zo voelt, of waarom hij bepaalde dingen doet – of laat.

3. Ontspanning
Lezen is natuurlijk ook goed om lekker te ontspannen. Even weg zijn van de normale wereld en een eigen omgeving creëren tijdens het lezen. Je bent niet meer in de woonkamer, maar je bent in de wereld uit het boek

4. Aanzien
Heb je een volle boekenkast? Dan hebben mensen sneller aanzien voor je. Iemand die veel leest, die weet ook vast heel veel. En hij benut zijn vrije tijd goed. Dit wordt meestal niet gedacht bij iemand die een kast vol dvd’s heeft. Zo iemand wordt eerder als lui bestempeld. Wil je dus indruk maken op je vrienden en omgeving? Zorg dan voor een indrukwekkende boekenkast. Wat erin staat, dat maakt meestal niet veel uit.

Nog eens 9 korte redenen voor vooral (kleine) kinderen:

Lezen is goed voor de ogen.
Lezen is goed voor de conditie.
Lezen is goed voor het milieu.
Lezen is goed voor je sociale contacten.
Lezen is goed voor de concentratie.
Lezen is goed voor je vrije tijd.
Lezen is goed voor je portemonnee.
Lezen is goed voor de lijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het pept je algemene ontwikkeling op en daardoor kun je relevante vragen stellen en antwoorden geven op GV, zonder al te veel taalfouten te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hersenen willen graag geprikkeld worden. Als jij een boek leest houd je ze (aangenaam) bezig. Je kunt ook veel uit boeken leren dus vergroot je er je algemene ontwikkeling mee.
13 jaar geleden
Kennis = Macht :-D

Okay, lees je een detective, dan kan je je woordenschat wellicht ietsjes vergroten ja. Maar lees je informatieve boeken, over allerlei uiteenlopende onderwerpen....dan werk je dus aan je algemene ontwikkeling, en wordt je steeds wat wijzer.

Lees een boek over een sport, religie, cultuur, werelddeel, natuurverschijnselen, eten enzv. onderwerpen die jou interesseren, en je zult zien, dat je zo ineens meer weet, dan de mensen om je heen, die de boeken niet lezen ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woordenschat had je al. Daarnaast vergroot het je inbeeldingsvermogen; je snapt wat er in anderen omgaat. Wat je ook niet moet vergeten, is het grammaticale aspect. Ook dat wordt verbeterd.