Waarom is boeken lezen goed voor je?

Toegevoegd na 2 minuten:
Veel mensen zeggen het: een boek lezen is goed voor je verstand.
Maar wát is er nu precies goed aan?
Ik weet wel dat het je woordenschat enorm vergroot, maar wat nog meer?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het lezen van een boek draagt bij een je persoonlijke ontwikkeling en je moreel besef. Leeservaring lijkt psychologisch heel veel op een echte ervaring. Je leeft je intens in de hoofdpersonen van je verhaal in. Je ben betrokken bij de besluiten die ze nemen, de dilemma’s die ze moeten overwinnen. Daarnaast is het ook goed voor je woordenschat.

Je woordenschat inderdaad vaart er wel bij, zoals je zelf ook al aangeeft, maar een boek kan je ook iets vertellen over bepaalde onderwerpen of het kan je aanzetten tot nadenken. Bovendien kan een boek lezen ontspanning geven.

Woordenschat ja. Nu hebben we televisie en internet, maar vroeger diende een boek (of tekst) om meer te weten te komen over de andere, onbekende wereld. Meestal had men er niets aan, want de meesten bleven thuis, maar het is leuk. Ik kijk ook af en toe naar foto's in reisgidsen en documentaires over exotische landen. Waarschijnlijk kom ik er nooit, maar het is gewoon interessant en een soort vermaak.

Het pept je algemene ontwikkeling op en daardoor kun je relevante vragen stellen en antwoorden geven op GV, zonder al te veel taalfouten te maken.

Je hersenen willen graag geprikkeld worden. Als jij een boek leest houd je ze (aangenaam) bezig. Je kunt ook veel uit boeken leren dus vergroot je er je algemene ontwikkeling mee.

Kennis = Macht :-D Okay, lees je een detective, dan kan je je woordenschat wellicht ietsjes vergroten ja. Maar lees je informatieve boeken, over allerlei uiteenlopende onderwerpen....dan werk je dus aan je algemene ontwikkeling, en wordt je steeds wat wijzer. Lees een boek over een sport, religie, cultuur, werelddeel, natuurverschijnselen, eten enzv. onderwerpen die jou interesseren, en je zult zien, dat je zo ineens meer weet, dan de mensen om je heen, die de boeken niet lezen ;-))