Gezondheidsbonus op de verzekering voor mensen met een laag risico op ziekte. Is dit een goed idee?

Toegevoegd na 1 uur:
*gezondheidsbonus
dinsdag 21 juli 2009
Vandaag bericht de krant dat ouderen- en patiëntenorganisaties vrezen voor de solidariteit in de zorgverzekering, omdat verzekeraars groepen gezonde mensen bevoordelen. Sommige ziektekostenverzekeraars geven namelijk extra korting op de verzekeringspremie aan studenten en jeugdige tijdelijke werknemers. Deze gezondheidskorting wordt verleend aan groepen met een laag risico op ziekte. *

http://acties.vandale.nl/wvdd/

Toegevoegd na 13 uur:
Even voor de duidelijkheid. Dit is een stelling, en dus niet mijn idee.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, iedereen loopt evenveel risico om ziek te worden. Dat je nu gezond bent zegt helemaal niets over de (nabije) toekomst. Je hoeft niet beloond te worden voor een goede gezondheid, dit doe je voor jezelf. Gezondheid is al een bonus op zich. Het zou net zo krom zijn als je het vergelijkt van de andere kant: voor zieke mensen is het kunst en vliegwerk om zich goed te verzekeren. Mensen met een slecht gebit vinden heel moeilijk een tandarts. Er is al genoeg ongelijkheid in de gezondheidszorg tussen gezonde en zieke mensen, laten we het vooral niet erger maken. En daarbij, wie gaat die bonus betalen?

Vind ik geen goed idee.Er valt immers niet te voorspellen in welke mate iemand in de toekomst gebruik maakt van de gezondheidzorg.

bonus voor de groep die gezond is moet worden opgehoest door de minder gezonde mensen he, dus de bonus voor de ene is extra kosten voor de ander....... zo simpel is het.

Nee...ons stelsel is (nog wel) gebaseerd op het solidariteitsprincipe. Mensen met weinig risico betalen voor mensen met weinig risico. Ook iemand zonder overgewicht of diabetes kan onder de tram lopen. En hoe zou je willen bepalen wat een gezondheidsrisico is? Vandaag een "gezonde" collega gezien met een afgescheurde duim door volleybal. Komen volleyballers ook allemaal in een riscicogroep? Toegevoegd na 40 seconden: Mensen met weinig risico betalen dus voor mensen met veel risico.

Een zeer slecht idee! Moet je extra boeten als je een slechte gezondheid hebt?

Die bonus is er al, want als je in een jaar niets claimt ben je niet het eigen risico van 155 euro kwijt.

Nee, geen goed idee. Wat we nog hebben aan solidariteit moet blijven. Misschien moet de solidariteit zelfs verhoogd worden door juist een hogere premie te vragen als je gezond bent. Zodat de pijn gelijkelijk verdeeld wordt: de lichamelijke pijn en de pijn in je portemonnee. Lijkt een beetje op die chinese parabel, waarin de patient z'n doctor alleen betaalt zolang hij 'm gezond houdt.

Of het een korting was weet ik niet. Maar kreeg afgelopen week de premie van de aanvullende verzekering teruggestort. Reden: Omdat er geen gebruik van is gemaakt...

Geen goed idee, je kan nooit voorspellen of iemand iets overkomt. Wat mij een beter idee lijkt is het niet gebruikte eigen risico tot €155,00 terug te betalen aan het einde van het jaar. Als je een hoger eigen risico kiest, krijg je immers al een lagere premie op de basisverzekering. Dus als iemand in 1 jaar voor €35,00 aan nota's heeft ingediend, krijgt hij/zij €120,00 (€155,00-€35,00) terug. Dat lijkt mij beter dan vooraf een korting geven, je kan beter iemand achteraf "belonen" als zij weinig gebruik hebben gemaakt van de verzekering. Het voordeel van dit is dat iedereen aan het begin gelijk is, als iemand de verzekering gebruikt, wordt de nota vergoedt, als iemand de verzekring niet gebruikt, krijgen ze aan het eind van het jaar een klein deel van de betaalde premie terug.