Hoe denk je als je geen ene taal beheerst? (zie uitleg)

Hoe denken mensen die zonder mensen zijn opgegroeid en dus geen enkele taal ook geen 1 woord ervan kennen.

Toegevoegd na 2 uur:
Wat denkt die persoon bijvoorbeeld als hij rustig in z'n bedje ligt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hele goede en doordachte vraag!!! +1

Het beste antwoord

Dat weten we niet, want dat is op geen enkele manier emprisch te toetsen of te bewijzen, en al ZOU het op de een of andere manier aan te tonen zijn, dan zouden ze niet beschikken over de communicatieve vaardigheden om het ons mee te delen.

Wel zijn er wat casussen bekend van zogenaamde 'wolfskinderen', maar die hebben in de regel niet meer het taalnivau bereikt om over dergelijke abstracte zaken te kunnen communiceren. Het blijft dus giswerk.

En naar alle waarschijnlijkheid denken mensen die niet over een gesproken taal beschikken , net als heel jonge kinderen en dieren (wat ook gokken is) in beelden, geluiden, geuren en gevoelens. Dikke kans trouwens dat wij dat OOK voor een groot deel doen, alleen is het voor ons zo voor de hand liggend om dat dan weer in taal om te zetten / uit te drukken, dat we die scheiding nauwelijks meer kunnen maken. Maar ook over beelddenken is het laatste woord nog niet gesproken.

Alle hersenonderzoek ten spijt is er helaas nog steeds geen manier om rechtstreeks in de hersentjes te kunnen kijken wat er gebeurt, en is taal de enige manier waarop we ons onderling over dergelijke zaken kunnen uitdrukken. (waarbij zij aangetekend dat bijvoorbeeld gebarentaal OOK een volwaardige taal is).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de min is vanwege....?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind hem goed hoor ik hb dat niet gedaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blij dat je er bij zegt dat Gebarentaal een echte taal is :D (weten veel mensen niet, helaas).
Maar mensen die Gebarentaal als moedertaal hebben, denken ook in Gebarentaal :P
Horende (of mensen die laat doof zijn geworden) 'horen' zichzelf in hun hoofd praten. Zo ongeveer moet je je voorstellen dat een dove de gebaren voor zich ziet.
Doven kunnen ook hardop denken, dan gebaren ze gewoon, terwijl er verder niemand is bijvoorbeeld ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O ja, en natuurlijk denken Doven heel visueel, dus in plaatjes. Maar ik bedoelde meer dat je dus ook in gebarentaal kan denken ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat we allemaal voornamelijk in beelden en gevoelens en indrukken denken, maar dat automatisch en zo snel omzetten in taal - uitdrukken in taal, dat we het ons niet eens realiseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tnx

Andere antwoorden (2)

Als hij rustig in zijn bedje ligt kan hij bijvoorbeeld bedenken hoe hij de volgende dag aan een lekker hapje kan komen. De kraai in het filmpje heeft dat ook ooit bedacht zonder woorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Gedachten kunnen best anders geuit worden dan via taal. Je kunt je zonder woorden wel indenken wat het gevolg is van door rood lopen op een drukke weg, en je kunt je ook je eerste parachutesprong herinneren. Mensen die doof zijn geboren draaien een soort ‘innerlijke stomme film’ af, die ze weten te combineren met gevoelens en andere gewaarwordingen.'
Zie de bron voor een meer volledige uitleg.