Hoe word bij een woning de inhoud berekend?

Het valt me op dat een woning die kleiner is toch een grotere inhoud heeft volgens funda. is het natte vinger werk van de makelaar? want als ik reken volgens lxbxh. klopt er volgens mij geen bal van. als ik de ene woning met de andere vergelijk. sommige geven b.v. een inhoud van 400 aan terwijl die in werkelijkheid kleiner zijn als een woning van 320

Weet jij het antwoord?

/2500

Mijn ervaring is dat ook. Er wordt lang niet altijd goed opgemeten. Per ruimte moet dit exact geschieden, maar dat gebeurt dus niet altijd. Men maakt zich er gemakkelijk vanaf. Dus heel vaak moeten de inhoudsmaten van woningen met de nodige scepsis gevolgd worden....

Je kan de inhoud zelf berekenen door de vloeroppervlakte van elke verdieping te vermenigvuldigen met de hoogte. De standaardhoogte van een verdieping is bij veel woningen 2,5 meter. Een garage of schuur moet ook worden meegeteld. De inhoud van een verdieping onder een schuin dak is vaak (iets meer dan) de helft van de vloeroppervlakte maal het hoogste punt. Rekenvoorbeeld Begane grond: 6m x 8m x 2,5m = 120m3 Etage: 6m x 8m x 2,5m = 120m3 Etage met schuin dak: 6m x 8m x 2,3m x 0,6 = 66m3 Garage: 5m x 3m x 3m = 45m3 Inhoud woning = 351m3

waarschijnlijk wordt er uitgegaan van buitenmaten van de woning.

Er zijn twee berekeningen. Aan de ene kant kun je het werkelijke oppervlak meten. (dus de hele etage, elk hoekje) Tegenwoordig meten ze vaak het woonoppervlak. Dan wordt er een aantal vierkante meter niet meegeteld (trapgat bijvoorbeeld) In mijn huis scheelt dit 10m2 (110 ipv 120)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100