Waarom ambiëren zoveel mensen onsterfelijkheid?

hetzij door in de geschiedenisboekjes te komen, hetzij door in een hiernamaals te geloven, hetzij in reïncarnatie te geloven.
Is het over het algemeen zo moeilijk te accepteren dat het een keertje over en uit is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Omdat we niets anders kennen dan het leven. Dus klampen we ons eraan vast. Loslaten is een kunst op zich. En omdat we denken in onze ijdele hoop denken, dat we onmisbaar zijn.
Soms denk ik gewoon heel nuchter, voordat ik geboren werd draaide de wereld ook, dus als ik er niet meer zou zijn gaat alles gewoon verder. Ik ben dus best wel te missen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit is gewoon het gevolg van de natuurlijke drift om te willen overleven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zonder de overlevingsdrift zal een organisme niet zo succesvol zijn, dus het is evolutionair verklaarbaar dat alle organismen de drift tot overleven hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het leven veel leuker is/lijkt dan de dood, in de meeste gevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat veel mensen onsterfelijkheid ambieren, zeker niet als je al niet zo tevreden bent met je leven. Normaliter gesproken willen we wel zo lang mogelijk blijven leven als praktisch mogelijk is (met name: we willen gezond blijven). Bijkomend "probleem" is dat we als mens kunnen denken over het leven en de dood. En we willen leven, dus niet dood. Als je daarbij meent dat er na het leven niets is, is dat moeilijk te accepteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat niemand met zekerheid kan zeggen of het werkelijk over en uit is na de dit leven. Zolang er verteld wordt over een hiernamaals of reïncarnatie, is het voor veel mensen een prettige gedachte om terug te komen of verder te 'leven' in het hiernamaals.

Waarom zou je dan accepteren dat er niets meer mogelijk is na het aardse leven, als je hiervan niet overtuigd bent? Dat klinkt voor zo iemand net zo onlogisch als wanneer een ander zegt dat het over en uit is.

Eén dag komen we er allemaal voor onszelf achter en weten we of de ambitie juist was ingeschat, of dat degene zonder ambitie het wellicht onderschat heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, we komen er alleen achter als er iets na dit leven is. Maar verder prima antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We komen er hoe dan ook achter, ook als er niets is :) thnx...
Omdat dat ik moeite heb met het woord NOOIT meer wakker worden/opstaan. voor mij krijgt het woord nooit dan echt een moeilijk voor te stellen betekenis.
Nooit is dan echt oneindig, als ik mij dat probeer voor te stellen....nooit meer leven, lopen mijn hersens een beetje vast. (verder gaat alles goed met mij hoor :)