Wat zijn de 'regels' (qua etiquette) bij een wetenschappelijke promotie?

Een vriend van mij gaat promoveren. Ik ga naar de verdediging van zijn proefschrift. Nu heb ik al het een en ander opgezocht over de ceremonie, maar ik was benieuwd wat je 'hoort' te doen: wel of geen cadeau meenemen voor de promovendus? Ik wil natuurlijk graag iets geven, want ik vind het een hele prestatie van hem, maar ik wil hem niet in verlegenheid brengen door iets te doen wat eigenlijk niet gebruikelijk is. En als je iets meeneemt, wat voor iets zou dat dan kunnen zijn? Liever geen antwoorden als 'als je iets mee wilt nemen, dan moet je dat gewoon doen', want dan weet ik nog niks ;-). Gewoon: promotie, wel of geen cadeaus na de plechtigheid en zo wel, wat is dan geschikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
67.1K

Het beste antwoord

Volgens de etikette is het niet gebruikelijk. Lees maar:

Cadeaus meenemen naar een promotie is geen verplichting. Als de jonge doctor een apart feest of diner organiseert, dan nemen de gasten vaak wel een cadeautje mee, of er wordt met een groep van vrienden afgesproken om iets gemeenschappelijks te geven. Bij de receptie die onmiddellijk volgt op de plechtigheid is dat niet gebruikelijk. Vaak zijn daar allerlei zakelijke, wetenschappelijke of oppervlakkige relaties aanwezig, die het interessant vinden om het spektakel bij te wonen, en van wie geen materiële tegenprestatie wordt verwacht. Tenslotte is een promotie – de openbare verdediging van een proefschrift – bedoeld om de wetenschap vrijelijk te laten stromen.

http://www.beatrijs.com/cadeau-voor-promotie/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Uit mijn eigen ervaring is het gebruikelijk dat er in ieder geval bloemen mee worden genomen door bijna iedereen die er bij is. Andere cadeau's heb ik tijdens een uitreiking nooit gezien. Ik zou zeggen: neem een bloemetje mee en geef een eventueel cadeau op een ander moment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen diplomauitreiking
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt er qua opzet aardig veel op, afgezien van het individuelere karakter.
Mijn ervaring is dat er wel cadeautjes worden gegeven. Veel mensen komen met bloemen, dus je kunt daar beter niet voor kiezen. Immers wat moet die vriend met al die bossen?

Wat ik zelf wel graag geef is een (vul)pen met inscriptie. Zoiets gaat een half leven mee en is een mooie herinnering voor hem. Hoe duur je zoiets wilt maken heb je redelijk zelf in de hand. Je kunt het cadeau trouwens ook met meerdere vrienden geven.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Je kunt jouw kado ook vooraf geven, met een mooie kaart en bemoedigende woorden erbij.
Voor mijn zus die promoveerde heb ik een mooi sierraad gekocht, en vooraf gegeven, en die droeg ze ook tijdens haar verdediging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De laatste promotie waarvoor ik werd uitgenodigd, werd gevolgd door een receptie in een kasteeltje. Van de aanwezige heren had de helft een goede fles wijn voor de promovendus. Er waren mensen die een goed boek meebrachten voorzien van inscriptie.
Er werden ook handen zonder kado's geschud. Alles mag, niets hoeft.

Als je een passend kado in gedachten hebt en het komt recht uit je hart: doen.
Niet zomaar voor de smeer of omdat je denkt dat het moet. Dat heeft geen inhoud. Het heeft met waardering en gevoel te maken.

Het grootste kado heeft hij toch zelf voor gewerkt: zijn promotie.
13 jaar geleden
Ik ben via mijn werk weleens bij een promotie geweest en toen werden er geen cadeaus gegeven. Wij (mijn collega's en ik) hebben toen op het feest dat de promovendus 's avonds gaf een cadeau gegeven. Wat het cadeau betreft: Je kunt iets geven dat hem aan die promotie herinnert, bijvoorbeeld een pen met inscriptie of een boek dat hij graag wil hebben met daarin iets persoonlijks geschreven. En verder: Heeft hij een hobby? Misschien kun je daar dan iets voor kopen. Eventueel kun je daar dan ook een inscriptie op laten zetten ter herinnering aan zijn promotie.