Moet men een speciale vergunning hebben als Colombiaanse om bij mij als au pair te komen?

Ik wil graag een vriendin uit Colombia uitnodigen om te helpen zorgen voor onze dochter. Ik ga betalen voor zowel haar onderkomen als voor haar voeding etcetera. Het is dus een beetje als au pair zou men kunnen stellen. Als wij dat doen, zijn wij dan verplicht om dat zo te melden bij de staat, of bij de Colombiaanse regering, en zit daar dan eventueel een financieel voordeel aan of is het juist beter om daar niks over te melden (haar dus als gast te ontvangen zonder te zeggen dat zij ook zal helpen met onze dochter in ruil voor wat zakgeld en kost en inwoon)?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://ind.nl/Uitwisseling/Paginas/Au-pair.aspx

Antwoorden (1)

Je vriendin heeft een verblijfsvergunning nodig, en die gaat ze niet krijgen.
Ze voldoet namelijk niet aan de voorwaarden voor 'kort bezoek', ten eerste omdat ze langer dan 90 dagen wil blijven, ten tweede omdat ze arbeid (namelijk kinderzorg) gaat verrichten. Een verblijfsvergunning gaat ze waarschijnlijk niet krijgen, omdat ze niet valt onder de voorwaarden (ze is bv geen specialist of kennismigrant).
Voor au-pair lijkt ze niet in aanmerking te komen omdat eea niet via een au pair bureau is geregeld.
Ze heeft gene visum nodig voor een kort bezoek, maar arbeid/zorg is dan illegaal en je hebt kans dat haar de toegang wordt geweigerd bij de grens.
tinus1969
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Ik vraag me toch echt af waarom zelfs een antwoord dat goed voorzien is van bronnen nog gemind wordt, zonder argumentatie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Misschien omdat je het toch wel een beetje heel zwart bekijkt. Ik belde met de ambassade en die vertelden dat ik gewoon een uitnodigingsbrief moet sturen, en door mijn gemeente laten stempelen, waarin ik schrijf dat ik haar wil uitnodigen om 3 maanden door te brengen bij mij.
tinus1969
4 jaar geleden
@Toverbol, je vriendin kan misschien komen als toerist - maar ze mag niet werken als kinderverzorgster. Ze mag ook niet langer dan 3 maanden blijven. Verder weet ik niet welke ambassade je hebt gebeld - maar je moet bij de IND wezen.