Waarom staat het Maria-altaar in een rooms-katholieke kerk altijd links van het altaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk zie je het Maria altaar meestal aan de linkerkant omdat de vrouwen aan de linkerzijde zaten. In de kerk was het gebruikelijk dat mannen aan de rechter, en vrouwen aan de linkerzijde van de kerk plaatsnamen.
Vooral in de katholieke kerk is dit nog heel lang een regel geweest.

De plaatsing van vrouwen aan de linkerkant in de kerk had veel te maken met de positie van de vrouw en hoe er naar links gekeken werd. Links vertegenwoordigde in de kerkelijke leer het tweede stadium van de schepping,
Er zijn in de loop van de geschiedenis een hoop religies, culturen en filosofische stromingen geweest die uitgingen van een model van tegenstellingen die grofweg goed en kwaad inhielden.
Links stond gelijk aan het kwaad, zwakte, het duister, het vrouwelijke en de duivel.
Rechts stond gelijk aan goedheid, kracht, licht, het mannelijk en God.
Pythagoras (en andere Griekse filosofen) hebben het een en ander daarover al beschreven in een "Lijst van Tegenstellingen".
Lange tijd is het leerlingen, van voornamelijk katholieke scholen, ook verboden geweest om met links te schrijven. Met links schrijven werd gezien als voor de duivel werken.
Het gebruik van de linkerhand werd in de Middeleeuwen ook geassocieerd met hekserij.
Ook in andere culturen, zoals bij de oude Indianen, in de islam en op het Afrikaanse continent zijn deze opvattingen in zwang (geweest). De enige uitzondering is te vinden in Oostelijke symboliek, Yang (links) is mannelijk en Ying (rechts) is vrouwelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het exacte antwoord ook niet zo een-twee-drie, maar ik ben vanuit opvoeding en cultuurhistorische belangstelling wel veel met dit soort dingen bezig geweest. Wat jij zegt past precies en sluit naadloos aan op wat ik al dacht.
Conclusie: óf we denken met z'n tweeën heel verkeerd, óf je hebt gewoon een heel goed antwoord gegeven. Ik gok op het laatste: +

Andere antwoorden (1)

Dat is niet altijd het geval (zie bron onderaan bij oorsprong).

[quote]
destijds links vóórin de kerk. Na de renovatie in 2006 van het binnenwerk van de kerk is het Maria-altaar naar de rechterzijde verplaatst.[/quote]