Waar leven we in de twee en twintigste eeuw terwijl de aarde al heel lang bestaat en er al heel lang geleden mensen waren toch?

Toegevoegd na 1 minuut:
correctie: Waar moet zijn Hoe kan het dat

Toegevoegd na 9 minuten:
oh nog een correctie oke 2en twintigste moet 1 en twintigste eeuw zijn

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (4)

Ehm... we leven in de 21e eeuw op het moment.
Inderdaad bestaat de aarde al een stuk langer, maar deze telling is vanaf het moment dat Christus geboren werd. Het is dus nu 2011 na Christus.
Met die kanttekening dat men er ooit een jaar of zes naast is komen te zitten, en dat het nu dus eigenlijk 2017 is (of was het nu 2005?).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We leven in de éénentwintigste eeuw. Dit komt omdat onze jaartelling pas loopt vanaf het jaar dat Jezus Christus verondersteld wordt geboren te zijn. Als we het over jaren of eeuwen daarvoor hebben, wordt gesproken van 'de zoveelste eeuw voor Christus'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand weet precies wanneer de Aarde begon te zijn en al evenmin wanneer de mensen. De Christenen hebben dat handig voor ons opgelost door een fictieve datum als het jaar nul te bestempelen. Nu we daar toch wereldwijd bijna allemaal aan meedoen is dat zelfs voor niet-christenen het handigste om die kalender maar aan te houden; het is gemakkelijker om in het verre verleden wat te corrigeren dan wereldwijd te zeggen dat het nu het jaar 86743 is om dan later tot de ontdekkenig te komen dat dat helemaal niet juist is.

Toegevoegd na 44 seconden:
ontdekenig = ontdekking
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan welke jaartelling gebruikt. De joodse jaartelling geeft aan dat het dit jaar 5771, de islamitische jaartelling 1432. Beide kalenders zijn overigens maankalenders, terwijl 2011 volgens de zonnekalender is. Het is dus maar net wat je als jaar 1 rekent (het jaar 0 bestaat niet).

Als je wil mag je dus vanaf vandaag je nieuwe kalender invoeren met het jaar 1. Het is alleen de vraag of je volgelingen krijgt. Die van 2011 (de gregoriaanse kalender, de opvolger van de juliaanse kalender) heeft wereldwijd wel de overhand.