Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat wordt nou precies bedoelt met 'lobbying'

Politieke partijen die bij elkaar gaan lobbyen of bedrijven.
ik hoor het vaak langs komen en nu zou ik wel eens willen weten wat het eigenlijk inhoud..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
504

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik herhaal het antwoord wat ik al eerder gaf:

lobbyen =
Beïnvloeden =
Pogen de besluitvorming te beinvloeden.

Lobbyen is het systematische, strategische en georganiseerde streven om één of meer actoren (spelers, deelnemers ) van (politieke) besluitvorming te beïnvloeden.

Een lobbyist is iemand die probeert met allerlei middelen de besluitvorming te beinvloeden. Daarbij enige druk uit te oefenen, of er iets voor in de plaats te beloven.

Wordt vaak in de politiek gebruikt:
Druk uitoefenen op de (politieke) besluitvorming, allerlei mensen benaderen om maar ergens voor of juist tegen te stemmen.

Voor het lobbyen maken bedrijven en andere belangengroepen soms gebruik van de diensten van professionele lobbyisten.
Die mensen krijgen goed betaald om anderen te beinvloeden en dat is vooral daar waar grote belangen, en/of veel geld op het spel staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Stel dat de ene de kleur geel mooi vind en de ander rood, dan gaan ze praten hoe ze tot een overeenstemming kunnen komen en dat zou zou dan een beetje geel en een beetje rood = dus oranje kunnen zijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het komen tot een consensus en niet lobbyen.
Kort gezien betekent het dat bedrijven vertegenwoordigers langssturen die gaan proberen hun product te verkopen of beslissingsmakers overtuigen voor iets te kiezen / stemmen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is bij de tegenpartij goed gaan smoezen, hielenlikken, misschien ook een beetje omkopen, vleien, beloven enzo zodat die andere partij op jouw hand komt en met jou mee gaat doen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
De waarheid mag weer eens niet gezegd worden.
Lobby'en heeft meestal de vorm van proberen elkaar met goede argumenten te overtuigen van elkaars gelijk, en daarbij wat water in de wijn doen: als jij hier mee instemt, stemmen wij daar mee in. Als jij dit voorstel inschiet, dan gaan wij mee en hebben we er allebei profijt van.

Bij lobby'en wordt het gebruik van het vriendjesnetwerk niet geschuwd en is het belangrijk dat je een goede prater bent en je kennis paraat hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding