Waarom vinden wij voeten lelijk?

als iemand iets noemt van de partner wat hij zij minder aantrekkelijk vind, zeggen ze meestal de voeten.
ik vind dit ook. hoe kan dit. en waar valt een voeten fetisch persoon dan op.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Ik denk eigenlijk dat er een andere reden is dat mensen desgevraagd de voeten noemen als minder aantrekkelijk onderdeel van hun partner. Weinig lichaamsdelen zijn zo neutraal als voeten, en het noemen van de voeten in dit verband geeft het kleinste risico om je partner te kwetsen.

Denk er maar eens over na: zou je liever willen dat je partner je voeten niet speciaal aantrekkelijk vindt, of dat hij je ogen, glimlach, gezicht, borsten, buik, benen of kont minder aantrekkelijk zou vinden? Mij lijkt het dan ook vooral een sociaal wenselijk antwoord.

Wat betreft je vraag over voetenfetisjisten: Net als bij andere voorkeuren zullen smaken daar verschillen, maar ik geloof dat de grootste groep valt op kleine voeten, hoge wreef, kleine tenen, regelmatig gevormde voeten etc. Maar universeel zal dit zeker niet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Misschien is dit ook cultuur-gerelateerd. Denk maar aan Geisha's in Japan waar (vroeger?) de voeten werden afgebonden, zodat ze sexueel aantrekkelijker waren!
Daar spelen de voeten dus juist wel een grote rol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben absoluut géén voeten-fetischist, hoor, maar ik vind voeten vertederend.
Met die rare holletjes tussen de tenen, en zo'n garnaalachtige aanhangsels, en dan die knobbels en hobbels - maar het zijn voor mij wél de dingen, die ervoor zorgen dat mensen van wie ik houd naar me toe komen lopen, en niet één keer, maar een leven lang.
Juist in de zomer, als ik op een terrasje zit, zie ik al die voeten onderweg naar iemand langskomen, en misschien is dat gek, maar ik hou er wel van, die bezige voeten.

Maar waarom iemand er opgewonden van raakt? Géén idee - kan ik me niets bij voorstellen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit een beetje kromme vraag, want je geeft zelf een antwoord op een vraag die je in 'e' nruk door maar voor iedereen beantwoord, en dan van ons wilt weten waarom.

Ik weet niet waarom JIJ voeten lelijk vind, ik vind ze prachtig. Mits het verzorgde voeten zijn ; een mens zou er tamelijk belachelijk uitzien zonder, net als zonder knieën of zonder neus of oren, die veel mensen ook niet mooi vinden. Het is een totaalplaatje, en daar horen alle onderdelen bij.

Mensen noemen vaak de voeten om de andere delen niet af te kraken vermoed ik ; aan voeten kun je je geen buil vallen. Je partner zal toch zeggen dat hij je billen minder aantrekkeling, of je buik, of je gezicht....krijg je mooi gedonder in de tent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er eens diep over nagedacht en ben tot het volgende gekomen.

Voeten zijn qua vorm niet voor iedereen aantrekkelijk en dat zit 'm volgens mij in de tenen. Kleine- en grote tenen, kromme tenen. We associëren tenen volgens mij met iets vies. Misschien zelfs als vreemde kleine aanhangsels ergens onderaan ons lichaam. Niet alle tenen zijn even fris om naar te kijken. Kloofjes, onverzorgde nagels, eelt, knobbeltjes, dikke aderen, er groeien soms haren op die mensen niet weghalen. En niet te vergeten, viezigheid tussen de tenen...

Voor handen geldt hetzelfde, maar die zie je van iedereen en daar is niets vreemds aan. Niet veel mensen kijken op van vieze handen met resten smeerolie, wanneer iemand bijvoorbeeld automonteur is. Maar vieze voeten hebben betekent onverzorgd zijn. Want niemand zit met z'n voeten in smeerolie, normaal gesproken. Dat we dan liever geen handen schudden is een ander verhaal.

Voeten zitten meestal verstopt in schoenen, je weet niet hoe iemands voeten eruit zullen zien. Voeten in open schoenen is voor veel mensen acceptabel, zolang er geen tenen zichtbaar zijn. Voeten zweten en kunnen erg vies ruiken. Heel anders dan handen.

Kan er nog wel meer over zeggen, maar volgens mij is mijn verhaal wel duidelijk zo. Al is het, als ik het zo terug lees, wel een onsmakelijk verhaal geworden :P

Toegevoegd na 5 minuten:
De voeten fetisjist zal wellicht vallen op het schattige aspect van voeten. Kleine teentjes, mooie wreef, verzorgde nagels... ik probeer even in het hoofd van zo iemand te kijken. Voeten zijn ook erg gevoelig. Dat zal iedereen beamen die ooit gemasseerd is. Van een voetmassage kun je enorm genieten. Wellicht speelt dit ook weer een rol bij de fetisjist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind voeten lelijk omdat ze lelijk zíjn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind (mijn) voeten helemaal niet lelijk, alleen ruiken ze vaak lelijk :)

Ik denk trouwens dat het wel meevalt met het "lelijk vinden" van voeten, waarom worden er anders zoveel open schoenen verkocht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit een heel veilig antwoord is om te geven. Als je zegt dat je haar borsten minder mooi vindt, zal ze dat niet leuk vinden. Met haar voeten zal ze waarschijnlijk zelf ook minder hebben.

Daarnaast hebben sommige mensen juist wel wat met voeten. Het kan zelfs een fetisj zijn.