De eerste echte straten, dus met verharding en zo, zijn door de Romeinen aangelegd. Je zou dus kunnen kijken in de steden die die door de Romeinen in Nederland zijn aangelegd, zoals Maastricht, Nijmegen, Katwijk, Voorburg, Leiden, Alphen aan den Rijn, Utrecht enz.
Veel van die steden waren oorspronkelijk grensposten langs de noordgrens van het Romeinse Rijk. Die grens heette de Limes (spreek uit "liemès" en niet op zijn Engels "laims") zie http://www.limes.nl/locaties.html

Hier vind je er meer over http://nl.wikipedia.org/wiki/Romeinse_wegen_in_Nederland en http://nl.wikipedia.org/wiki/Heerweg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de geschiedenis van het verharde Nederlandse wegennet moet je bij de 17e eeuw beginnen. De opkomst van de overzeese handel had gezorgd voor een intensiever verkeer over de wegen naar en van het achterland. Niet alleen de frequentie van de reizen lag hoger, maar ook de hoeveelheid vracht die per tocht werd vervoerd. De zwaarder beladen wagens veroorzaakten steeds vaker een te grote belasting voor de tot dan nog onverharde landwegen. In de 17e eeuw is er begonnen met de aanleg van ongeveer 100 km verharde weg, maar dat waren slechts her en der gedeelten. De drassige Hollandse grond en het Brabantse stuifzand waren geen gemakkelijke ondergrond voor de aanleg van een verhard wegdek. Zie de tabel in de afbeelding.
De weg 's-Hertogenbosch-Eindhoven is één van de oudste geheel verharde wegen van Nederland, toen nog in kasseien uitgevoerd. De in de achttiende eeuw aangelegde weg kon het verkeersaanbod van de toenmalige koetsen, en later de eerste auto's, tot het begin van deze eeuw vrij gemakkelijk aan. De eerste kei voor deze verharde weg werd op 26 april 1742 gelegd.
Amadea