Welke diersoorten kun je allemaal vinden rond de wateren bij de polen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

De grootste dieren die voorkomen in de wateren van Antarctica, bij de zuidpool, zijn de walvissen. De grootste beer, de ijsbeer, leeft in het Noordpoolgebied. in de poolgebieden leven nog veel meer warmbloedige dieren zoals wolven, rendieren, hazen en lemmingen. Pooldieren hebben vaak een witte kleur, zodat ze in de sneeuw en op het ijs niet opvallen. De koude zeeën krioelen ook van het leven, vooral in de zomer. Rond Antartica brengen oceaanstromingen voedsel van de diepzee naar boven. Hiermee voedt het plankton zich, dat op zijn beurt weer voedsel is voor diertjes zoals kril.

Ijsbeer
De grote ijsbeer is helemaal bedekt met dik, waterafstotend bont, behalve op zijn voetzolen en het puntje van zijn neus. Ijsberen kunnen bijzonder goed ruiken en zo hun prooi opsporen. Ze kunnen zich heel snel over het ijs voortbewegen. Een volwassen ijsbeer weegt ongeveer 500 kg. Hij is zo sterk dat hij met een klap een volwassen man kan doden.

Zeehonden
Zeehonden leven in Artische gebieden. Ze leven van voedsel van de zeebodem: vis, schelpen, krabben en zeekomkommers. In het voortplantingsseizoen maken de mannetjeszeehonden spookachtige geluiden onder water. De jongen worden in het voorjaar op een ijsschots geboren.

Narwal
De Narwal behoort tot de walvissenfamilie. Hij jaagt in kleine groepen. Tussen het pakijs zoekt hij naar kabeljauw, platvis, garnalen en inktvissen. De Narwal heeft maar twee tanden. Bij het mannetje ontwikkelt een tand zich tot een gedraaide 'hoorn'. Deze hoorn of stoottand kan wel 2,5 m lang worden.

Toegevoegd na 3 uur:
Op de tweede site vind je er nog meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartelijk dank!