Is het mogelijk om een graf van een dierbare te verplaatsen? Zo ja: hoe gaat dat dan in zijn werk? En hoe zit het met dierengraven?

Stel, je gaat verhuizen naar een ander land. Maar een dierbare (of het nou je hond of je vader is...gewoon 'een dierbare') is begraven in de woonplaats waar je nu woont. Je kan je niet voorstellen om niet elke maand even het graf netjes te maken en even te praten.
Kan je dan op een of andere manier het graf meenemen?
Of kan je dan beter niet verhuizen, (of elke maand terugreizen)?

Note: het is niet iets waar ik nu mee bezig ben, ik vraag me ineens af. Ik denk zelf dat het niet kan, maar toch hoor ik wel eens van die dingen...en dan denk ik hè, dat kan toch niet?!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Het is moeilijk om daar wat over te vinden, ik zou de vraag voorleggen bij
http://www.uitvaart.nl
zij beantwoorden alle vragen m.b.t. het herbegraven van de overledene.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is bijna het eerste dat ik vroeg toen mijn zoon werd begraven maar ik kreeg te horen dat het niet mogelijk is.. of dat het gemeente afhankelijk is durf ik niet te zeggen Maar ik heb tientallen gezinnen begeleid die ook een kind verloren en die wens is vaak uitgesproken zonder dat ik ooit heb gehoord dat het is gelukt..Het lijkt me ook niet logisch.. na een 10 jaar is er toch sprake van dat er steeds minder in dat graf achterblijft dus hoe wil je dat dan doen? En stel je verhuist nog een keertje of 5?
Nee, verhuizen of terug reizen is de enige oplossing.. en weet je: dat iedere maand wordt vaak op den duur ook minder hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een graf verplaatsen gebeurd soms wel, dat is ook bijvoorbeeld met Pim Fortuyn gebeurd. Maar makkelijk zal dat niet zijn en meestal gebeurd dat omdat de overledene de wens te kennen heeft gegeven op een bepaalde plek begraven te worden, eniet omdat de familie hem/haar wil meenemen.

Mocht je van te voren weten dat je nogal vaak (en ver) verhuisd dan, als de dierbare het er natuurlijk mee eens is, zou je kunnen overwegen om die persoon te laten cremeren, de urn kun je volgens mij makkelijker verplaatsen, maar in weet niet of dat zo mag, wel binnen Nederland weet ik. Maar niet voor iedereen is die stap zo makkelijk.

Van diergraven weet ik het niet.