Waarom is de opstand in Libië begonnen?

Het merendeel zegt dat de oorlog in Libië is begonnen doordat de protestanten oneerlijk behandelt werden. Ook zeggen veel mensen dat de opstand in Libië is begonnen door de ontevredenheid van de bevolking en het voorbeeld in Tunesië en Egypte. Maar waar waren ze dan zo ontevreden over? Volgens de protestanten was niemand dakloos en hadden ze het best wel goed... Helaas heb ik dit niet uit het nieuws kunnen halen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

hadden ze het best wel goed? omdat ze niet dakloos zijn? dus als ik alles van je afneem, en ik geef je wel een dak boven je hoofd en eten, meer niet, gaat het dan goed met je?

serieuz, hoe oud ben je???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 17 jaar en ik zit op 5 VWO E&M. Wat je verteld is heel abstract en nergens op gebaseerd. Op wikepdia.nl staat dat in het Khadaffi tijdperk juist meer welvaart van de olie naar de bevolking ging. Dus, het gaat zelfs beter dan (ongeveer) 1969. Ik bedoel ook niet dat het goed gaat maar juist dat het niet zo slecht gaat om te protesteren. Natuurlijk is er wel een rede en dat is mijn vraag. En zelfs op Wikipedia.nl mis ik het stuk over waarom PRECIES de opstand is begonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
laten we niet over opleidingen beginnen, want je moet nog... welvaart betekent niet alleen maar onderdak en eten, maar ook andere niet materieele dingen, zoals vrijheid van mening, keuzes in politieke voorkeur, sociale veiligheid, gezondheid, onderwijs, mensenrechten etc. vergelijk je nederland met bijv. libie, dan zie je dat daar geen sprake is van welvaart. en natuurlijk waren er ook verbeteringen, maar in vergelijking met wat? ivm 1969? kom op, da's meer dan 40 jaar terug. je loon is nu ook meer dan in 1969, maar dat wil niet automatisch zeggen dat het goed met je gaat! mensen zijn daar niet tevreden met wat ze zien en meemaken. we leven in de tijdperk van de multimedia, dus ze zien dat het ook anders kan. en dat willen ze!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wilde duidelijk maken dat mijn vraag wel degelijk inhoud had door mijn niveau te vertellen en niet iemand van rond de 10 jaar(?) zoals jij suggereerde. (niks tegen kinderen van 10 jaar hoor! ;) ) Multimedia en de gevolgen hiervan vind ik wel een degelijk antwoord, bedankt. Daarvoor krijg je een plusje. Maar verder is het ook niet weer helemaal correct wat jij zegt. Khadaffi begon in 1969 dus vanaf toen kwamen er veranderingen dus niet in 1 of 2 jaar maar over een langere periode.
Toen Amerika en Engeland daar nog veel oliemaatschappijen hadden gevestigd(vanaf 1969 steeds minder) toen werd er ook weinig aan de mensenrechten gedacht omdat daar geen winst in zat en er weinig tot geen controle was. Trouwens,
Ik had ook al toegelicht dat ik de situatie niet goed vond, maar beter dus nou geen oude koeien uit de sloot halen. ;)
En,
Ik heb nooit welvaart en onderdak op jouw manier vergeleken dus ook geen (beetje radicale) woorden in mijn mond leggen graag.