Hoe kan ik vrijsteling van school nemen als ik 17 ben?

Hallo,Ik ben 17 jaar. En ik ga al een maand ongeveer niet naar school. Ik ben de laatste 2 jaar,4 x verhuist,van nederland naar myn eigen land. Ze zetten me steeds in vwo 3,ik kan er niet meer tegen. 3 x blijven zitten..en ik kan me niet aanpassen met die gasten uit myn klas..allemaal 14 jaar en ik 17.. Ik wil stoppen met school,leerplicht ambtenaar jeugdzorg enzo zyn ingeschakeld.. Maar Ik wil tot me'n 18de stoppen.. In die tussentyd kan ik misschien nadenken..Ik weet niet wat ik moet doen..Heb echt hulp nodig! Ik wil niet meer..hoe kan ik jeudzorg enzo overhallen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan... Hoe wil je dan je diploma gaan halen...?
Een betere optie is met je school gaan praten en samen een oplossing bedenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ziet het er naar uit dat je nu voorlopig wel op dezelfde plek blijft wonen? Kun je misschien terecht in het volwassenenonderwijs? Van school af zonder diploma is in Nederland geen optie meer, dus overhalen gaat niet lukken. De leerplichtambtenaar moet je maar gaan beschouwen als een goeie maat, ook al voelt het nu niet zo: hij moet er voor zorgen dat er ergens een plek komt waar jij wel je school af kunt maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het geen antwoord is dan maar hier: Ga naar het volwassenen onderwijs. Dat is eigenlijk voor 18+ maar ik kwam er toentertijd ook binnen terwijl ik 16 was. Je moet wel een gegronde reden hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom ben je niet verder gegaan met onderwijs op afstand?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonder diploma mag moet je volgens mij sowieso doorleren tot je 21ste als ik me niet vergis. Volgens mij is 18 alleen als je een startkwalificatie hebt (havo, vwo of mbo niveau 2 diploma).

Antwoorden (2)

Je zou kunnen proberen naar het luzac college te gaan.. daar kun je gewoon je vakken volgen die je wilt volgen. Daar zitten ook leerlingen die over het algemeen wat ouder zijn.. het zou jammer zijn dat je om deze reden straks geen "papiertje" heb.
Je bent nog zo lekker jong, maar idd te oud om tussen 14-jarige te zitten.. ik kan mij voorstellen dat je geen aansluiting hebt..
sterkte..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je niet in hetzelfde land blijft is de wereldschool misschien een optie. Anders kan je nog kijken naar volwassen onderwijs en andere particuliere oplossingen waarbij je niet meteen alles van een jaar hoeft te halen om toch door te kunnen maar meer per vak kan werken tot je een diploma hebt.
Er bestaan overigens ook nog internaten. Ipv met je ouders van plaats naar plaats reizen blijf je dan op 1 plek waar je aan je school kan werken.

Overigens: als ik je spelling in deze en je andere vraag bekijk dan krijg ik toch de indruk dat je 3 VWO nog een keertje over moet doen. Bedenk je heel goed dat een beetje leerplichtambtenaar dit soort dingen feilloos oppikt en als je niet kan laten zien dat je over een hoog genoeg niveau beschikt hoef je geen medewerking te verwachten. De eisen voor schoolverlaten worden alleen maar hoger en op je 18e stoppen met school zonder startkwalificatie is er tegenwoordig echt niet meer bij.