Hoe dicht liggen humor en tragiek bij elkaar?

nu en dan betrap ik mezelf erop dat ik moet lachen om iets dat eigenlijk tragisch is.
hoe ervaren jullie dat?

Toegevoegd na 7 minuten:
bijv: ik kijk naar een lachfilm, mensen vallen, buitelen over elkaar heen en bezeren zich. het is komisch, maar ook tragisch, want ze doen zich ook pijn.
het ziet er tegelijkertijd lachwekkend uit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ken het.. maar bedoel je voornamelijk leedvermaak? of wat voor tragiek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, geen leedvermaak.
puur iets waarom mensen in het algemeen moeten lachen
maar waarom je eigenlijk ook kan huilen..

Het beste antwoord

Onze menselijke emoties liggen heel dicht bijelkaar.
Lachen en huilen is een uiting van vaak dezelfde emotie. Alleen hebben wij ons aangeleerd dat lachen positief is en huilen negatief.

Er zijn mensen die overal om huilen, ook al is het om te lachen. En er zijn mensen die overal om lachen, ze lachen letterlijk alle pijn en verdriet weg.

Net als alle tegenstellingen in het leven liggen ook tragiek en humor bijelkaar. Ik denk dat het nodig is om te kunnen relativeren en overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het heeft vaak met leedvermaak te maken.
Als een ander hard valt kun jij erom lachen.
Als het maar een ander betreft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
héél dichtbij.. een voorbeeld:

een paar maanden terug was een documentaire op tv over 9/11. Je zag de mensen uit de brandende flat springen, een zeker dood tegemoet. Mijn broertje zag dit ook, en begon te lachen.. ''kijk ze vallen naar beneden''.. zo dichtbij dus!

Toegevoegd na 46 seconden:
natuurlijk heb ik hem daarna even uitgelegd waarom mijn ouders hem boos aankeken, want ja daar hoor je natuurlijk niet om te lachen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beschermingsmechanisme vanuit de hersenen zou het kunnen zijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Humor is een lach en een traan ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hehe, plusje voor de humor :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje ;-))
Is eigenlijk primitief gedrag. Als jij wordt uitgelachen dan doe je het niet zo snel meer. Stel in de prehistorie deed je iets doms dan zouden ze lachen, dan doe jij het niet meer zo snel. Dat is maar goed ook, want het is iets doms. Dit was dus eigenlijk om anderen te beschermen. Dat hebben wij nu nog steeds, wij lachen anderen uit die vallen zodat zij meer hun best doen om niet te vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als je funniest homevideo's zit te kijken en je ligt in een deuk, dan lach je zodat zij meer hun best zullen doen om etc.? Uh?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wendy, idd die funniesrt homevideo's: ik lig in een deuk
maar het is tevens tragisch toch?
Soms ligt het heel dicht bij elkaar. Ik heb eens gelezen over een natuurvolkje in Afrika dat door de verstedelijking steeds verder het onherbergzame gebergte in werd gedreven. Er werd continu honger geleden en het was dan ook lachen geblazen als er een kind uit een boom viel of dat een bejaard vrouwtje lelijk ten val kwam; iedere mond die er minder te voeden viel betekende immers een grotere overlevingskans voor de anderen.
Het is tientallen jaren geleden dat ik het heb gelezen, de aantekening die ik gemaakt heb heeft een van mijn verhuizingen niet overleefd, maar vergeten doe je zo iets toch niet (weet alleen de naam van het volk en de locatie niet meer).