Waarom kunnen we hier niet altijd zoals in Rusland de klok een uur vooruit houden

In rusland gaat de klok na vandaag niet meer terug

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Lijkt me eengoed idee maar dit zal over een veel groter aantal landen afgesproken moeten worden.
Eigenlijk zie ik het probleem niet om het altijd te doen.
We kunnen het dus wel als we (regering) dit afspreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met het zomertijd verhaal houd men zich alleen maar voor de gek. In Nederland zouden we technische gezien UTC (west-europese tijd) moeten hebben, we liggen immers in die tijdzone.

Om praktische redenen is besloten de klok met Duitsland gelijk te laten lopen. We hebben dan midden-europese tijd.
Als we dan de klok ook nog eens een uur vooruitzetten (zomertijd) hebben we oost-europese tijd.

Onze tijdsindeling is gebaseerd op de gemiddelde zonnedag van 24 uur. Volgens dit systeem staat de zon om 12 uur (gemiddeld) het hoogst aan hemel (hierna volgt dan het warmste deel van de dag).
Echter, tijdens de zomertijd in Nederland staat de zon om
ca half 2 het hoogst aan de hemel.

Er zitten best wel voordelen aan een uur eerder beginnen, maar zet de wekker dan een uur eerder en ga een uur eerder naar bed..
Zelfde effect, maar je dagindeling klopt beter.

Constant die klok verkeerd laten lopen is dus helemaal onzinnig.