Bang voor de dood, maar ook kinderwens.

Ik zou heel graag kinderen willen hebben. Echter, ik ben heel bang voor de dood. Ik vraag mij af of ik het mijn toekomstige kind wel kan "aandoen" om geboren te worden, wetende dat dat kind ook ooit weer doodgaat?
Begrijp me niet verkeerd: ik ben dol op het leven!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit een heel goede realistische vraag,van mij wordt je beslist niet naar de psycholoog gestuurd.
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het met Loenie eens.
Dit extreme angstgevoel over iets wat onvermijdelijk is daar zadel je ook je kinderen mee op. Eerst zelf in balans en met alles in e juiste context.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd loeneke.... zo werkt het bij kids! als ouders bang zijn voor honden nemen kids dit over, als een ouder bang is voor de dood zal een kind dit gedrag ook kopiëren. al zou je de angst niet uitspreken...kids pakken ook dingen op die je NIET zegt! mijn kids weten dat de dood er is en zijn er een paar keer mee geconfronteerd. toch gaan ze er makkelijker mee om dan volwassenen.....als je ze hierin niet belemmerd!
en verdriet en pijn? ook dat hoort erbij. daarom hebben we ook huisdieren, al weten we dat wij ze overleven (als het goed is) tot die tijd kan je er wel van genieten, net als dat je van kinderen kan genieten. het is maar net hoe je de tijd invult tussen geboorte en dood, en waar je het vanaf laat hangen. ons belemmert het niet, ook na de dood gaat het leven door (in ieder geval voor de personen die niet overlijden) en juist de herinneringen van het leven kunnen het einde hiervan draagbaar maken :O)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je eraan toe geeft wel ja,. dan kan je ook niet meer ademen want er zit bagger in de lucht, niet meer op straat komen want je kan doodgereden worden, niet meer sporten want je kan wat breken, niets meer eten want je kan erin stikken. mijn ouders riepen het ook tegen mij haha. nee hun waren tof bezig met die flower power toestand van ze, zegeltje in de mond op lekker te trippen, een jointje om lekker stond te worden, en laten we het maar niet hebben over de vrij makkelijke manier van omgang met elkaar destijds... de wereld veranderd maar je moet zelf niet stil blijven staan. en tja... risico hoort bij het leven. alleen als je dood bent heb je hier geen last meer van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag want ik denk dat je even moet nadenken als je weet dat je nu een kind neerzet in een zeer onstabiele tijd met grote onzekerheden. Vrijwel zeker zal je kind het minder goed krijgen dan dat wij het hebben ( gehad ) . Op alle mogelijke manieren loopt het systeem ( economie , grondstoffen , aantal mensen , energie , voedsel , toestand van de aarde ) tegen zijn grenzen aan. Ik zou je gevoel dat klinkt als " intuïtief " mee laten wegen in een eventuele beslissing om wel / geen kinderen te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was gisteren in een erg bezorgde bui toen ik bovenstaande schreef ( Fukushima , Tsunami 's en aardbevingen, bijna 2012 , Edgar Cayce voorspellingen ) . Als jij @dale , de wens om een kindje te krijgen in het diepste van jezelf voelt , als je er mee opstaat en er weer mee gaat slapen, dan is het de moeite waard. Dan staat het kindje als het ware al op je te wachten .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dale, ik denk inderdaad dat je wat hulp moet zoeken voor je angst voor de dood. Er is namelijk weinig te bedenken wat zo contraproductief en verlammend is, als bang zijn voor iets waarvan je 100% zeker weet dat het gaat gebeuren. Je kunt nog je hele leven bang zijn, of besluiten om iets aan die angs te doen. Het is een hele bekende angst want bijna iedereen heeft hem wel (in meerdere of mindere mate), maar als de angst je weerhoudt om de dingen te doen die je eigenlijk wil doen, moet je er aan gaan werken.

Antwoorden (12)

Eerlijk gezegd begrijp ik je vraag niet goed.
Ben je zelf bang voor de dood?
Je bent dol op het leven.
Waar zit dat bang zijn voor de dood dan in?

Wij hebben maar een zekerheid in dit leven en dat :
dat we ooit dood gaan.
Dat geldt voor iedereen.

Maarja, je stelt ook geen vraag......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of ik zal sterven moet nog worden bewezen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies, voor hetzelfde geld is er binnenkort een pilletje die oneindig leven schenkt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uberwhale..... de garantie heb je hoor, het bewijs moet idd nog komen :OP Bazorg, dat is een prettige gedachte maar ik hoef geen 100 te worden dus zou het pilletje laten liggen als het er al ooit zou komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben ook al aan het aftellen (of was het nou aftakelen..) als mijn kids mij op moeten gaan zoeken omdat ik zo alleen ben, ik mezelf niet meer kan redden met opstaan, naar de wc gaan, en achter de nepplantjes in een klein kamertje zit te wachten op de dood mag magere hein me komen halen. en welke leeftijd dat is... geen idee. wil in ieder geval niet mijn kids overleven (egoïstisch he!) ik zou er dus niet van staan te kijken als mijn leven nu over de helft zou zijn. haha maar dat neemt niet weg dat ik op mijn leeftijd nog gewoon de de dag pluk hoor :))
met het schenken van nieuw leven geef je ook de dood, deze garantie hebben we allemaal. geen finish zonder start, en geen start zonder finish.

hiertussen zit nog een heeeleboel moois, waardevols, intens, bijzonders waar je allemaal van kan genieten en waarbij kids (zo is mijn ervaring) een MEGA bijdrage doen.

de dood en de verwerking hiervan bestrijken een klein deel van het totale leven. het gemis zal altijd blijven als we een dierbare verliezen, maar ook al het mooie en waardevolle wat iemand kan hebben gebracht in ons leven, en dát blijft voor altijd.... voor zolang we leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hun wel ja..... :O)
maar ben het helemaal met je eens!!!!
Je zou niet moeten kijken naar het feit dat het kind ooit dood gaat, maar naar het feit dat je het kind een leven schenkt!
Niets is zo'n mooi kado als het kado wat je moeder je geeft, leven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij graag een kind wilt dan moet je aan de natuur toegeven. Dat is nl. de hele zin van het leven. Geboren worden, leven en weer sterven. Het hoort erbij.
Je hebt maar één leven en het zou zo jammer zijn als jouw leven geleefd werd zonder dat het voor jou een goed ingevuld leven was. Je zou altijd het gevoel houden dat je iets wezenlijks niet zou hebben gehad in jouw leven.
Wees niet bang voor de dood of ziekte. Als het zover is moet je erin berusten en accepteren dat het erbij hoort.
Je leeft om voort te leven en dit gebeurt nu eenmaal met een kind. Jouw levensopbouw, jouw opvoeding, jouw genen gaan weer verder in je kind. Dat een kind kan sterven voor de ouder sterft, het kan gebeuren, maar meestal overleeft het kind de ouder en deze normale, meest voorkomende gang van zaken moet je voor ogen houden. Ik begrijp je goed hoor, want ik heb ook ooit getwijfeld of het wel verantwoord is om een kind in deze tijd op de wereld te zetten. Ik vind het soms zo'n gevaarlijke rot wereld! Als je echter bedenkt dat je nu eenmaal nu leeft en het beste ervan wilt maken, moet je niet stilstaan bij dingen die evtl. zouden kunnen gebeuren.
Dan leef je niet echt, maar wacht eigenlijk je leven lang op het moment dat de dood je bevrijdt van je doemdenken.
Toen ik mijn kind in de armen hield wist ik dat dit het ultieme gevoel is maar dat het oh zo kostbaar is dat kleine
wezen. Dat geeft u eenmaal de natuur een moeder mee.
Het gevoel dit kind nooit te willen verliezen en daarom zal je ook een goede moeder zijn die de beste bescherming biedt aan haar kind. Als dit je wens is, geef er dan gewoon aan toe. Al zou het maar kort leven ( kleine kans)
dan waren het voor het kind toch waardevolle jaren bij een moeder die het ook wenstte.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je mooie reactie. Ik ben alleen bang dat mijn kind later ook bang zal zijn voor de dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom ben je zo bang zo voor de dood? heb je er nare ervaringen mee uit je omgeving? ben je voor andere dingen ook bang of is het echt alleen de dood?
amc
13 jaar geleden
@dale; Een kind staat nog niet stil bij de dood. Over de dood praat je normaliter niet met een kind. Je moet hooguit uitleggen waarom opa/ oma/ het huisdier er niet meer zijn. Dit doe je op een milde manier waarbij je uitlegt dat het niet erg is om dood te gaan. Als jij je kind zelf niet bang maakt voor de dood, zal het kind dit niet snel zelf ontwikkelen. Dit is voor jou zuiver een psychisch probleem en dit is niet erfelijk zo'n angststoornis. Ben je bang dat het je zo beheerst dat je je kind ermee besmet door het ook angst ervoor aan te praten, probeer het dan eens te bespreken met een deskundige die weet hoe je met angststoornissen om moet gaan. Er zijn nl. therapieën voor. Het zou jammer zijn als je je leven daardoor zou laten verpesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een kind staat wel degelijk stil bij de dood hoor!
waarom gaan we dood? wanneer ben je dood? hoe is het als je dood bent? wat gebeurt er als je dood bent?
dat zijn een paar vragen die hier de revue hebben gepasseerd. mijn kinderen weten ook dat hun moeder niets alles weet, maar ik vertel dit. sommige mensen geloven in een hemel, sommigen mensen geloven dat er niets is maar niemand kan echt vertellen wat er is na de dood.
voor de kinderen is opa een sterretje en de vraagtekens die ze hiertussen hebben vullen ze zelf in, net zoals wij dit doen. alleen is het voor kinderen minder complex dan voor ons volwassenen heb ik ontdekt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volledig akkoord eucalypje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OMG als ik ook maar ééns in mijn leven dat gevoel dat jij hebt ( gehad ) zou leren kennen. @Amc. Onherkenbaar voor mij . Interessant om dit te horen en om "in" te voelen bij wat ouders voelen . Weet je , ik zal mij niet voortplanten en mijn genen zullen bij mij ophouden. Ik ben vruchtbaar genoeg hoor ( zaad produktie ) , maar ik zou het niet willen .
En het heeft mij geen moment verdriet gedaan , omdat ik TE veel voel en ik die pijn niet zou willen doorgeven aan een volgende generatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dat betreft kan ik de vraag van Dale goed begrijpen, echter vooral op mijn eigen manier . Het is vooral het gevoel "wat mensen elkaar aandoen, zoveel pijn en verdriet , waarom zou je dat iemand anders willen laten overkomen" .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was gisteren in een erg bezorgde bui toen ik bovenstaande schreef ( Fukushima , Tsunami ‘s en aardbevingen, bijna 2012 , Edgar Cayce voorspellingen ) . Als jij @dale , de wens om een kindje te krijgen in het diepste van jezelf voelt , als je er mee opstaat en er weer mee gaat slapen, dan is het de moeite waard. Dan staat het kindje als het ware al op je te wachten .
amc
13 jaar geleden
Goldenten@ Ik weet wat je bedoelt, want ik heb ook getwijfeld. Wil je een kind deze maatschappij wel aandoen
Het leven is echter hard, maar heeft ook zo veel waardevolle, mooie en leuke kanten. Ik heb toen besloten geen doemdenkerij meer toe te passen in mijn leven. Ik leef nu en wil het zo prettig mogelijk doen. 'I count my blessings' en heb ervaren dat het zo veel uitmaakt hoe je in het leven staat. Ik probeer overal het positieve van te zien en echt dat is er als je ernaar zoekt. Als morgen ineens alles voorbij zou zijn door een mega natuurramp ofzo, heb ik een mooi leven achter de rug met veel dingen om dankbaar voor te zijn en geen dingen waar ik spijt van heb. Dat zou ik wel hebben gehad uiteindelijk bij een oningevulde kinderwens. Mijn zoon is op het moment zeker blij met zijn leven en dit verdient hij. Hij is wel op een 'gezonde' manier met de dood bezig en dit is het feit dat mijn moeder zwaar dementerend is en hij dit voor opa heel erg vindt. Mijn vader verzorgt haar namelijk en dit zorgt ervoor dat mijn zoon soms verzucht; " Mam, voor opa en oma zou de dood van oma een bevrijding zijn hè"?
Ik kan hem dan alleen gelijk geven, hoeveel verdriet dit ook doet. Als ik mijn kind nu weleens bekijk, wanneer hij enthousiast bezig is met iets en de levensvreugde van hem afstraalt; " Wat ben ik blij dat jij me gegund bent"!
Als je een kind krijgt, en je komt zelf te overlijden, leef je door in je kind. Is toch ook een mooie gedachte :-)
Succes met je 'keuze' maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer te accepteren dat de dood ook bij het leven hoort, net als tegenslagen. lastig hoor, maar je ontkomt er niet aan. en.... waarom is de dood zo negatief voor je? waar ben je bang voor? iedereen zal doodgaan, ook jij. maar dat wil niet zeggen dat het echt vreselijk is. misschien voelt het wel als een verlossing voor je tegen die tijd?? probeer te relativeren. en ondertussen genieten van het hier en nu. meer is er niet. zorgen om de dood kunnen je geluksgevoel in de weg staan. zonde, het heeft geen zin hierover te piekeren, het is nutteloos. de dood zal zich hoe dan ook een keer aankondigen. en iedereen zit in hetzelfde schuitje. dit is wat ik nu weet, maar ik ben ook enorm bang geweest voor de dood. iedereen kent dat gevoel, maar iedereen zal op een bepaald moment ook beseffen dat het niet zo veel zin heeft je daar erg druk over te maken. en dan zul je de vrijheid ervaren, die ik nu voel. geef het de tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanx!
De wereld word inderdaad steeds gevaarlijker om in te leven.En wanneer je een kind op aarde zet begint het in feite reeds te sterven.
Toch beschouwen miljoenen mensen het leven als een geschenk,en voor de gelovigen onder ons ;een geschenk van God.
Wanneer je er moest achter zien te komen dat de dood vergeleken kan worden met een slaap ,zoals Christus dit eigenlijk ook deed,zal de dood niet zo over komen als 'de grote onbekende' in je leven.

Alhoewel ik nu zou kiezen voor geen kinderen.Heb ik toch gekozen ,toen ik jonger was voor 3 kinderen.
Zij zien ondanks de onvolmaakte toestanden om ons heen ,'het deelachtig mogen zijn aan het leven'nog steeds als een mooi geschenk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de wereld veranderd, net als de mens (als het goed is) :O)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@loeni Het vernietigingspotentieel op aarde bedraagt thans een miljoen Hirosjima-bommen, en toch belet dit elk van de 4.200.000.000 aardbewoners er niet van £115 (±  500)
per jaar aan bewapening te besteden.” Altijd zo geweest? Neemt daar nog eens bij dat zowel ik als u ,iedereen de dag van vandaag een potentieel slachtoffer kan zijn van het internationaal terrorisme!Altijd zo geweest? Wat vind ge van het hooliganisme de laatste jaren,de drugscriminaliteit ,bewakingscamera's op openbaar vervoer.....ed. meer... altijd zo geweest? Ik ben wellicht ietwat ouder dan u.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AimeeTJE zegt U en Ge omdat ze uit Vlaanderen komt, Loentje (vermoed ik).
Bang voor de dood kan je ook oplossen, denk bijvoorbeeld aan voor dat je geboren was, door bv in een fotoboek van je ouders te kijken. En dan met de gedachte, toen was ik er ook nog niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
miss86 geeft in mijn ogen een geweldig antwoord.
middels je kind leef je voort en je kind later ook weer in haar kind, Dat is het doel van ons leven, verwekken van nieuw leven waardoor wij blijven voortbestaan.
Ik ben met mijn stamboom bezig en ben al teruggegaan naar het jaar 1500, hierdoor leven mijn (nu bekende) voorouders in mij verder:Velen van ons zijn bang voor de dood maar laat dat alsjeblieft het leven niet beïnvloeden want dan heb je geen leven meer, geniet zolang het kan en ik hoop dat je een mooi, lief, slim en gezond kind op de wereld zet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is "slechts"een antwoord voor diegenen die niet in het voortleven van de ziel geloven . En jij zegt het is het doel van het leven. Ja een biologisch doel , ons ingeprent uit onze evolutie vanuit het dierenrijk. Een mens kan en mag een "hoger " doel hebben dan wat in jouw antwoord omschreven staat.
iedereen gaat dood dat is een feit, ik was ook heel erg bang voor de dood zo erg dat ik er paniekaanvallen van kreeg. Nou heeft een vrouw mij eens gezegt dat we het leven moeten zien als een vlinder proces, wij leven het leven als een rups als we dood gaan zijn we een cocon en slaan onze vleugels uit en vliegen net als mooie vlinders elders waar het mooier is dan hier, en sindsdien ben ik er niet meer bang voor, en zeker als je een baby hebt die kunnen nog niet praten maar die negatieve gevoelens en energie die voelen ze wel en daatdoor worden ze ongelukkig van! En daarom is het van belang om positief in het leven te staan zeker met kinderen! Als je vind dat het kind oud genoeg is kun je daar een met hem of haar over hebben, want ieder kind verliest een dierbare en dan weten ze niet hoe ze ermee om moeten gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw moeder wist toch ook dat jij ooit dood zou gaan?
En toch kreeg ze jou.
Daar ben je nu erg blij mee, want je zegt van het leven te houden.
Dus denk hier maar aan als je weer bang bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nergens om bang voor te zijn. het is eerder het bang zijn voor het onbekende.

Maar het lichaam is gemaakt om uiteindelijk ook weer te sterven, en heeft hierdoor een manier waarop het hiermee omgaat. het is iets natuurlijks en onvermeidelijk waar je niet bang voor hoeft te zijn.