Hoe kan men de doelen in Libie identificeren?

De rebellen maken gebruik van exact hetzelfde wapentuig als de pro-Khadaffi strijdkrachten. Dit omdat het vaak gaat om buitgemaakte wapens of wapentuig van gedeserteerde militairen. Dus ik vraag mij af hoe de troepen van de coalitie zich kunnen verzekeren dat de doelen die worden aangevallen inderdaad doelen van de Khadaffi strijdkrachten zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat kunnen ze dus niet.

Een weloverwogen gok kan gemaakt worden op basis van waar iets of iemand zich bevindt. Als men met enige zekerheid weet dat gebied A bevolkt wordt door partij A (bijvoorbeeld de pro-Kadaffi militairen) dan kan men op basis van die gok daar wat bommen loslaten (om het even heel simpel te zeggen).

Afgezien daarvan zijn er nog wel andere mogelijkheden, maar de identificatie over dit onderwerp is slechts zo goed als de informatie die hierover beschikbaar is, soms al voordat een (kruis)raket wordt afgevuurd of een (jacht)bommenwerper opstijgt en soms wordt ook tijdens de vlucht nog nadere informatie ingewonnen.

De kans is dus ook levensgroot dat er zich zogenoemde 'friendly fire' incidenten zullen voordoen, dus incidenten waarbij men de 'eigen' of in dit geval bevriende zijde treft.

Uiteraard wordt de informatie beter met betrouwbare spionage op de grond door mensen die ook daadwerkelijk in contact staan met de commandant(en) van degenen die moeten aanvallen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar dergelijke mensen op de grond zijn moeilijk te plaatsen als het echt buitenlanders moeten zijn (lees CIA en dergelijke), omdat die mensen er in een (voormalig) totalitair regime maar moeilijk tussenkomen.

Een andere optie is vertrouwen op een of meerdere van de rebellen, maar dan loop je de kans dat rebel A zijn buurman, rebel B een hak wil zetten en dat meneer A dan informatie doorgeeft dat meneer B het regeringsleger is.

Een laatste optie, maar die is riskant, is om speciaal opgeleide troepen (mariniers, commando's, navy seals etc.) in te zetten om ter plaatse poolshoogte te nemen. Dit is niet alleen riskant voor de mannen (en soms vrouwen) zelf, maar ook ligt het politiek allemaal erg gevoelig.