Waarom praten sommige mensen bekakt?

Is het bewust, is het een accent? Wat is het eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Vaak dezelfde reden waarom mensen dialect praten. Dit is de manier van praten die ze in hun jeugd geleerd hebben. En er zijn mensen die ook nog op latere leeftijd makkelijk de manier van praten van anderen overnemen. omdat ze hen bewonderen en hen na willen doen(soms onbewust) om op hen te lijken
anneliez
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

iederren praat met een bepaald accent, dat leer je tijdens het communiceren en je conformeert je daaraan, sommigen meer dan anderen maar iedereen doet het.
Dat jij vindt dat iets bekakt is is jouw mening / oordeel.
Degene die volgens jou bekakt praat zal het zelf niet zo ervaren en misschien wel denken dat juist jij erg plat praat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is de subcultuur waarbij jij je thuisvoelt. Dan neem je dingen over. De hockeymeisjes vormen een andere groep als de voetbalboys. Je bent met wie je omgaat, is een gezegde. Klopt vaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker stigmatiseren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag je denken. Verschil is duidelijk
Je hebt dialekt (streekgebonden, achterhoeks, Limburgs). en Sociolekt ('klasse' gebonden). Bijv. de zgn Gooise errrj. Zeer populair in Adam zuid, Amstelveen, TV presentatoren en bij Gooise hockeyclubs.

Terwijl dit bij 'echte Gooiers' niet voorkomt. Sterker, het 'Hilversums' lijkt weer meer op plat Amsterdams.

Ander voorbeeld van een sociolekt is het 'Nederlands' van Koninklijke Familie.

PS uitzondering op Dialekt, Fries; is een taal, 2e Rijkstaal van Nederland.