Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wanneer kun je spreken van een ramp?

zo werd er in eerste instantie over de brand in moerdijk gesproken over een ramp. Terwijl dit achteraf toch geen ramp is geweest maar een fikse brand. Zijn er bepaalde criteria aan verbonden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
412

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik zie dat je schrijft dat het geen ramp is, maar een fikse brand. Ik vind een een brand toch onder de noemer rampen kan vallen.
Voor iedereen die erbij betrokken is, blijft het toch een ramp.
Het minst erge is de materiële schade, alleen voor de verzekering is dat slecht nieuws.

Erger is al dat mensen hun werk hierdoor verliezen.

Als er gewonden en doden zijn is dit toch wel een ramp voor de betrokennen. Er plakt volgens mij geen nummer op het aantal doden of gewonden voor het woord 'ramp'.

Als de aantallen groter zijn of worden vindt iedereen het plots een ramp en gaan ze het ook zo noemen.
Persoonlijk vind ik elk slachtoffer al een kleinschalige ramp, zeker voor degenen die achterblijven en van het slachtoffer houden,wat natuurlijk niet kan vergeleken worden met bvb. Japan waar duizenden slachtoffers zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denkelijk moet de materiële schade aanzienlijk zijn en er moeten minsten tientallen doden en gewonden vallen.
Hoewel ze ook al snel van een ramp spreken als een hele landbouwstreek door bvb. droogte is getroffen en de oogst volledig is mislukt. Er echt een cijfer op plakken kan ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ps: Hier in België wordt een ramp pas erkend als het door de districtgouverneurs wordt erkend, als de koning het erkend, én als het officiëel in het staatsblad is verschenen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding