Wat is een Culture of silence?

Onderzoekscommissie Deetman spreekt in haar onderzoeksrapport over een 'culture of silence' rondom het misbruikschandaal binnen de R.K kerk.

Maar wat houdt die 'culture of silence' precies in? In hoeverre is het synoniem aan een zwijgcultuur, of zijn het twee verschillende dingen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik denk dat je gelijk hebt, en dat het synoniem is aan 'zwijgcultuur'.
Dat blijkt wel uit het feit dat al dat misbruik zo lang stil is gehouden binnen de R.K. kerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het jarenlang met de "mantel der liefde" is bedekt, is wel een zeer wrange uitdrukking in dit verband.
Maar zo is het wel. Laat anderen niet weten, dat er binnen de Kerk ook zwaar gezondigd wordt en zelfs kinderen worden misbruikt. Wat niet weet, dat niet deert. Vooral mensen die buiten de Kerk zijn, mogen hier geen lucht van krijgen. Dat is de zwijgcultuur.

Het allerergste vind ik nog, dat ook nu nog geprobeerd wordt alles minder erg te doen voorkomen. Dat hooggeplaatsten in de kerk nog steeds niet volledige schuld belijden. Er zijn schuin-marcheerders die men de hand boven het hoofd hield en zelfs nu nog houdt. Dat alles vervult mij met walging.

Culture of silence, ze moesten zich kapot schamen!
13 jaar geleden
De gewoonte van alles met de "mantel der liefde bedekken"" of onder ""vloerkleed vegen"" of ""wat niet weet wat niet deert"" toepassen, vinden we onder artsen, advocaten, verzekeringmaatschappijen, regeringen etc. en ook onder kerkelijke organisaties. De mens heeft altijd behoefte om ""zijn straatje schoon te vegen"" en dingen ""onder de pet te houden"".

En als je daar nou niet voor uit wilt komen, dat het gewoon menselijk gedrag is, en je wilt zelfs die conclusie nog verdoezelen en wegfoezelen, dan geef je er een mooiklinkende naam aan. Zoals ""culture of silence"".
Tsja.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
John, als je afstand doet van de Kerk, wil dat niet zeggen, dat je ook afstand van het geloof hoeft te doen. Gelovig zijn kan ook zonder kerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste John, het onderwerp hier is ""culture of silence"", niet het kindermisbruik, maar de gewoonte om alle verkeerde dingen weg te moffelen, te verdoezelen, etc.
Je moet wel goed lezen!!! Kindermisbruik is het ergste wat er is. Maar in de medische stand is ook wel het een en ander gebeurd als bv het verkeerde been afzetten etc. Ook daar heerst de culture of silence. Hoop dat je het nu snapt!!!