16 jaar geleden werd de veroorzaker van het dodelijk ongeval van mijn zoon veroordeelt wegens een overtreding...

hij had met alcohol op auto gereden en dat mocht niet.. inmiddels wordt zo iemand veroordeelt wegens een misdrijf en krijgt vaak een zwaardere straf.. wat is het verschil???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat afschuwelijk voor je. Iets dat je je hele leven met je meedraagt.

To the point: volgens mij is de huidige wetgeving op dat gebied afkomstig uit de Wegenverkeerswet uit 1994.
Dus net voor dat fatale ongeluk.
Daarvoor was het een 'strafbaar feit', daarna kon de rechter het als 'dood door schuld' als een misdrijf bestraffen, waarmee een hogere strafmaat mogelijk werd.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

En wat was de veroordeling dan. 3 maanden rij ontzegging. Of 2 maanden cel, waarvan 2 weken onvoorwaardelijk en voor de rest een proeftijd van 2 jaar. Zoiets...

Daar is niets in veranderd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel hoor.. alles wat hij kreeg was voorwaardelijk.. inmiddels gaan mensen wel degelijk de cel in, soms zelfs voor langere tijd..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
??? Graag je uitleg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht bedoeld Lampje dat je voor overtredingen als te hard rijden geen celstraf kunt krijgen. Voor de overtreding met 'dood door schuld', of 'zware mishandeling met de dood als gevolg', waar jouw vraag onder valt kan dit wel...
http://www.lmgtfy.com/?q=verschil+misdrijf+en+overtreding
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De druk van de publieke opinie heeft de boel veranderd, het duurt een tijdje voor dingen veranderen in de samenleving, maar het kan en gebeurt wel. Jij heb er verder niks aan.