Kun je zonder enige diploma toch nog een baan vinden?

Ik ben boven de 20 en heb geen enkele diploma, zelfs geen vmbo.

Is er voor mensen als mij een mogelijkheid? Zijn er nog banen waar je geen opleiding voor nodig hebt?

Dat ik weinig ga verdienen en niet het leukste werk moet doen boeit me niet. Status en geld is niet belangerijk voor me. Hoop dat iemand een antwoord kan geven

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.5K

Het beste antwoord

Ja hoor, dat kan. Er is ontzettend veel werk beschikbaar voor mensen die al dan niet opzettelijk hun opleiding niet hebben afgemaakt. Met wat geluk, aanpassings- en doorzettingsvermogen, hoef je bijna geen dag thuis te zitten (mits je nog niet al te ver boven de 30 bent, want dan wordt het lastiger).

Vaak gaat dat om eenvoudig productie- of schoonmaakwerk (waar je afhankelijk van de zwaarte en het gevaar van het werk nog best een leuke boterham in kunt verdienen). Maar als je daarnaast nog best capaciteiten hebt, kun je je in de praktijk ook best leuk opwerken en misschien zelfs laten bijscholen.

Zelf heb ik door omstandigheden ook alleen maar lagere school, maar vanaf mijn 16e heb ik wel allerlei soorten werk gedaan, en ben via allerlei fabrieks- horeca- en licht administratief werk uiteindelijk geëindigd op een leuk mbo/hbo-niveau op mijn 27e, voornamelijk dankzij mijn talenkennis. Dat ik inmiddels al zo'n 15 jaar fulltime moeder ben (vrijwillig en bewust) impliceert dat ALS ik weer aan het werk ga, ik toch weer onderaan moest beginnen al had ik 10 diploma's. En dan kom ik er ook wel weer - maar ik zit gelukkig in de luxe positie dat ik alleen maar voor mijn lol zou hoeven werken.

Eerlijk gezegd ben ik wel blij dat ik voor die afwisselende carrière heb kunnen kiezen, want ik ben niet echt het type voor een vaste baan met een carrière; daarvoor ben ik te snel op een bedrijf uitgekeken en juist de afwisseling beviel me altijd wel, meer dan het niveau. Het leukste is als je met een uitzendbureau voor elkaar kunt krijgen dat ze je overal naar toe sturen. Zo heb ik vijf jaar voor ASB echt de mafste dingen gedaan, en ben bij de meest uiteenlopende bedrijven geweest. En echt niet alleen maar dom werk ! Niet alleen erg leuk en nooit saai, maar vooral ook heel leerzaam.

Belangrijk : zorg dat je er verzorgd en energiek uitziet en een hele positieve uitstraling hebt en werklust uitstraalt, en loop daar dag in dag uit de uitzendbureaus mee af. Kunst is te zorgen dat ze JOU een leuke vent/meid vinden en steeds aan je denken als er wat binnenrolt waar ze snel een makkelijk inzetbaar betrouwbaar iemand voor nodig hebben. Als dat balletje eenmaal rolt, wordt het vanzelf een sneeuwbal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja er is ook zonder diploma werk te krijgen. Zo zie je bv veel parkeerwachters en stadswachten die ongeschoold zijn. Maar ook bv treinen schoonmaken en veel fabrieks werk is zonder enige scholing mogelijk. Je kunt ook nog kiezen om eventueel een opleiding te gaan doen in de vorm van BBL waarbij je 1 dag in de week naar school gaat en 4 dagen werken in het vakgebied waar je dan voor leert. Keuzes genoeg dus :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland is er meer werk dan werknemers.
Er is een groot tekort aan gemotiveerd personeel voor eenvoudige arbeid.
Productiewerkers- inpakkers, sorteerders, fabrieksarbeiders, plukkers, grondwerkers, sjouwers en oppermannen zijn moeilijk te vinden.

Voor dit soort werkzaamheden worden nu vaak werknemers uit Oost-Europese landen aangetrokken.

Waarom zouden we dit werk niet gewoon zelf doen?

U hoeft zich niet perse om te laten scholen om aan werk te komen.
Niet iedereen wil gaan leren om bij te blijven of om hogerop te komen.
Er is ook genoeg werk voor werknemers zonder opleiding!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom we dit werk niet zelf doen als inwoners van NL is, dat werkgevers dit werk vaak goedkoper aanbieden bij uitzendbureaus in het buitenland, met name Oost-Europa. Het komt steeds vaker voor dat er hele busladingen mensen uit deze landen afgezet worden bij een fabriek en de inwoners van NL die via een uitzendbureau in NL werken, te horen krijgen dat om deze reden hun contract niet wordt verlengd! Jammer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En vaak worden ze ook nog onderbetaald.
ja dat kan zeer zeker wel.
je kunt gewoon ergens beginnen bv in de zorg word veel gewerkt met bol en bbl trajekten das leren in combinatie werken.maar je kunt er ook voor kiezen om te gaan werken en er naast thuis of in de avond uren te leren.Ook zou je bv taxi chauffeur of vrachtwagen chauffeur kunnen worden en dat van een baantje te doen waarin geen diploma nodig is meestal is dat produktie werk met een slecht salaris en weinig doorgroei mogelijkheden.je zegt dat je 20 bent das in een opzicht jong genoeg om te gaan leren,als je dat besluit te gaan doen zul je daar de rest van je leven profijt van hebben.omdat je veel meer geld verdient en beter werk kan vinden.

Toegevoegd na 6 minuten:
voor echt ongeschoold werk zijn uitzend buro's een goede werkgever in de zin van dat die vaak vacatures hebben voor mensen die willen werken.voordeel is dat als je een goede werknemer bent ze je na een jaartje oid de betere banen gaan aanbieden.Omdat ze die bewaren voor mensen die langere tijd op tijd op hun werk blijven komen een middagje bij uitzend buro's langsgaan en bellen leverd altijd wel werk op binnen een paar dagen word je dan wel gebeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een buurman van mij heeft alleen de lagere school (tegenwoordig basisschool) gevolgd en is nu directeur van een groot taxibedrijf dat hij zelf heeft opgericht.
Je kunt altijd beginnen met via advertenties diensten aan te bieden waar je goed in bent en dan uitbouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor dat kan, je kan bijvoorbeeld ook cursussen doen bij je huidige/toekomstige baan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een winkel als verkoper of in de bediening, afwas, schoonmaker. In de tuin(kas). Er zijn genoeg dingen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin onderaan bij een bedrijf met doorgroei mogelijkheden, en werk jezelf omhoog. Met veel motivatie kan dat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is heel goed mogelijk.
Veel werkgevers vinden het belangrijker dat iemand netjes op tijd op zijn werk komt en zijn werk goed uitvoert.
Mijn advies is om bij een niet te groot bedrijf te beginnen. Hier kijken ze veel meer naar je kwaliteiten dan naar je diploma's.
Je kan daar zelfs goed doorgroeien, indien je je werk goed doet. Maak jezelf onmisbaar binnen het bedrijf en probeer jezelf te specialiseren in iets wat je collega's niet zoeken om te doen of te moeilijk vinden. Iets wat uiteraard wel belangrijk is voor je werkgever. Geef duidelijk aan je baas/ chef/ leidinggevende aan dat je graag wil groeien en bijleren. Toon interesse in het werk, probeer te begrijpen wat je bedrijf doet en waarom, dus stel vragen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het je niet uitmaakt om geestdodend en laagbetaald werk te doen kan je een poging doen als vuilnisman, lopende band werk, simpel productiewerk (inpakwerk) straatveger ga zo maar door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat je nogal laatdunkend doet over werk dat tenslotte ook gedaan moet worden, en waar mensen best een hoop plezier in kunnen hebben.
Met een nette sollicitatiebrief met profiel (karakterbeschrijving) referenties en een goede motivatie kun je wel een baan vinden, maar de meeste werkgevers kijken ook naar scholing en werkervaring.

Het meeste kans zonder scholing en werkervaring heb je in de schoonmaak of met inpakwerk. Je kunt ook via een uitzenbureau een 2-daagse cursus voor heftruckchauffeur doen....

Als het niet lukt om zelfstandig een baan te vinden, kun je gebruik maken van de Wij-uitkering via de Gemeente. Let wel dit is niet zonder verplichtingen. Je krijgt dan een school- of werktraject aangeboden. In onze gemeente is dit heel succesvol, al veel jongeren hebben zo met een omweg een leuke vaste baan gevonden.

Misschien geef je niet om status, geld en boeit het je niet of je leuk werk moet doen op dit moment, maar besef wel dat je nog jaren moet werken en je wel tig uur per week aanwezig moet zijn. Leuk werk is dan waarschijnlijk wel een stuk fijner....

Succes!