Ja hoor, dat kan. Er is ontzettend veel werk beschikbaar voor mensen die al dan niet opzettelijk hun opleiding niet hebben afgemaakt. Met wat geluk, aanpassings- en doorzettingsvermogen, hoef je bijna geen dag thuis te zitten (mits je nog niet al te ver boven de 30 bent, want dan wordt het lastiger).
Vaak gaat dat om eenvoudig productie- of schoonmaakwerk (waar je afhankelijk van de zwaarte en het gevaar van het werk nog best een leuke boterham in kunt verdienen). Maar als je daarnaast nog best capaciteiten hebt, kun je je in de praktijk ook best leuk opwerken en misschien zelfs laten bijscholen.
Zelf heb ik door omstandigheden ook alleen maar lagere school, maar vanaf mijn 16e heb ik wel allerlei soorten werk gedaan, en ben via allerlei fabrieks- horeca- en licht administratief werk uiteindelijk geëindigd op een leuk mbo/hbo-niveau op mijn 27e, voornamelijk dankzij mijn talenkennis. Dat ik inmiddels al zo'n 15 jaar fulltime moeder ben (vrijwillig en bewust) impliceert dat ALS ik weer aan het werk ga, ik toch weer onderaan moest beginnen al had ik 10 diploma's. En dan kom ik er ook wel weer - maar ik zit gelukkig in de luxe positie dat ik alleen maar voor mijn lol zou hoeven werken.
Eerlijk gezegd ben ik wel blij dat ik voor die afwisselende carrière heb kunnen kiezen, want ik ben niet echt het type voor een vaste baan met een carrière; daarvoor ben ik te snel op een bedrijf uitgekeken en juist de afwisseling beviel me altijd wel, meer dan het niveau. Het leukste is als je met een uitzendbureau voor elkaar kunt krijgen dat ze je overal naar toe sturen. Zo heb ik vijf jaar voor ASB echt de mafste dingen gedaan, en ben bij de meest uiteenlopende bedrijven geweest. En echt niet alleen maar dom werk ! Niet alleen erg leuk en nooit saai, maar vooral ook heel leerzaam.
Belangrijk : zorg dat je er verzorgd en energiek uitziet en een hele positieve uitstraling hebt en werklust uitstraalt, en loop daar dag in dag uit de uitzendbureaus mee af. Kunst is te zorgen dat ze JOU een leuke vent/meid vinden en steeds aan je denken als er wat binnenrolt waar ze snel een makkelijk inzetbaar betrouwbaar iemand voor nodig hebben. Als dat balletje eenmaal rolt, wordt het vanzelf een sneeuwbal.