Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik overweeg mijn hele lange haar af te knippen en te schenken aan een stichting die pruiken maakt voor kankerpatiënten. Waar kan ik dit laten doen?

Let op: het is nog niet helemaal zeker, want ik heb er erg lang over gedaan om het zo lang te laten worden. Maar ik vind het ook veel werk worden om het goed te onderhouden, en daarnaast wil graag iets betekenen voor mensen die hun haar moeten missen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ik denk dat zo'n stichting er niet is. De reden zou kunnen zijn, dat de kosten voor een pruik niet zozeer het materiaal betreft, maar veel meer de kosten van het (laten) maken.

Er is wel een initiatief, om vrouwen die wegens financiele omstandigheden geen pruik kunnen aanschaffen, te ondersteunen. Maar dat gaat dan om geld, en niet om het haar. Lees meer hier:
http://borstkanker.startpagina.nl/prikbord/5209831/puike-pruiken-dag-voor-vrouwen-met-kanker

Dit artikel is misschien ook lezenswaardig voor je:
http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-samenleving/17611-haar-voor-een-pruik.html

In dat artikel wordt gesteld, dat de donatie achteraf "misschien niet nodig was geweest", omdat de verzekering dit meestal vergoedt.

Toch zou ik me kunnen voorstellen, dat iemand dit wil doen, net zoals jij, als er in naaste kring, iemand wordt geconfronteerd met deze ziekte en de gevolgen. Het idee dat de pruik is gemaakt van haar van iemand die dicht bij je staat, lijkt mij best mooi. Dat wordt in bovenstaand artikel ook heel goed beschreven.

Overigens vind ik je idee meer dan prijzenswaardig. Alleen maar hartstikke goed, dat je hier alleen al aan denkt, als je plannen hebt je haar af te knippen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Super!!! Dank je wel!!! :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bij de kapper geweest om te informeren over het afknippen. Aangezien ik mijn haar per sé schouderlang wil houden, zal ik nog een half jaartje moeten wachten eer ik het kan afknippen, want volgens de stichting Haarwensen is de minimale lengte 25 cm. Over een half jaar ben ik jarig en ik heb nu met mezelf afgesproken dat ik het op mijn verjaardag laat doen :-)

Andere antwoorden (5)

Hmmm, ik weet niet hoe lang je haar precies is maar anders laat je je lengte eerst eens halveren. Dan kan je er vast aan wennen en misschien bevalt het op die lengte beter als nu.

Toegevoegd na 35 minuten:
En ja, zo'n stichting is er wel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het komt nu tot mijn navel... dus als ik er 10 cm afhaal valt het nog over de schouders. Maar dat is toch veel te weinig voor een pruikenmaker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook pruiken met kort haar hoor ;) Niet iedereen heeft lang haar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach meissie toch. Ik lees het nu pas. Nog gecondoleerd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach geeft niet dank je :-)
Bij het antoni van leeuwenhoek ziekenhuis in Amsterdam zit een kapper die dat doet die knipt haar en maakt daar pruiken van
(Lees meer...)
ronron1212
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei dat is wel even slikken als ik daar heen ga mijn papa is er behandeld jarenlang en is nog niet zo lang geleden overleden.. ik doe dit ook een beetje ter nagedachtenis aan hem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan ook je haar opsturen en bij de kapper vragen dus je hoeft er niet heen hoor!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja daarom wil ik het ook doen, Loenie... ik vind het alleen zo eng, mijn haar is eigenlijk een beetje mijn "heiligdom".. maar het is zo veel werk met kammen etc nu.. Dank je..
Hoi Annepanne, wat ontzettend lief dat je aan zo'n doel denkt.
Ik zou je willen adviseren contact op te nemen met het Koningin Wilhelmina Fonds. Zij weten vast heel veel over jouw doel en het is misschien iets minder confronterend dan het Antoni van Leeuwenhoek (wat overigens ook een goed idee is).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Anne, wat een mooi idee!
Ik weet niet waar je vandaan komt, in de regio den haag zit iig haarhuis van tongeren (zie bijgevoegd linkje). Ik zou hen eens bellen.
Ennuh...zorg ook goed voor jezelf en laat je eigen coupe in een super leuk model knippen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb dat gedaan en ik voel me er heel goed bij ik laat het nog een x doen als het weer zo lang is.. ik ben blij dat ik wat voor hun kan doen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Steenuiltje
14 jaar geleden
Geef even aan via welke weg je dit hebt gedaan. Dan heeft Anne er ook wat aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Respect!!!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing