Hoe wordt Gas/Water/Electra geleverd

Hoe kan het dat wanneer ik energie afneem van bijvoorbeeld Nuon, dat zij ook echt energie bij mij leveren. Stel dat ik uit principe groene energie wil, hoe weet ik dan waar de energie vandaan komt. Er worden tot slot van rekening geen kraantjes open en dicht gezet naar mijn huis.
En stel dat iedereen in Nederland naar dezelfde leverancier zou overstappen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nuon koopt energie in. Als veel mensen 'groene' stroom wensen, dan kopen ze meer groene stroom in. Bijv bij waterkrachtcentrales in Noorwegen. Het is altijd percentage gewijs. Dus als jij groene stroom wilt. En 50% van de Nuon gebruikers en Nuon heeft 10% van de totale Nederlandse markt. Dan komt elk jaar 5% van de totale engerie behoefte uit groene stroom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gas & Electra

Delta, Nuon, Eneco en Essent zijn de energieleveranciers. in NL. Deze 4 wekken ook stroom op, halen zelf gas uit de grond of kopen het van een energieleverancier in het buitenland (bijv. RWE). Dan heb je nog de handelsmaatschappijen als NEM, Oxxio enz. Deze maatschappijen kopen het gas en stroom in bij de energieleveranciers dus die wekken het zelf niet op. Zoals je al zei gaan groene en grijze stroom door dezelfde leidingen. Op dit moment is er meer vraag naar en word er meer betaald voor groene stroom dan dat de leverancier daadwerkelijk kunnen leveren. Daarom kopen de maatschappijen greencards. Ze betalen voor het opwekken van groene stroom, maar die stroom is eigenlijk niet terug te vinden in onze huizen. Als je wil weten waar jou groene stroom vandaan komt kun je dat navragen bij je energiemaatschappij.

Vroeger was het zo dat Nederland was verdeeld in 4 regio's. Iedere regio nam stroom af van Delta, Eneco, Essent of Nuon. Dat kon je niet wijzigen. Sinds een aantal jaren is er een vrije markt waardoor iedereen vrije keuze heeft om een leverancier of maatschappij te kiezen. Wel betaal je nog steeds leveringskosten en netwerkkosten aan je netwerkbeheerder. Je netwerkbeheerder is diegene waarbij je zat voordat het een vrije markt werd.

Als iedereen naar dezelfde leverancier zou overstappen, zal de leverancier meer stroom moeten inkopen, zodat ze de hoeveelheid aankunnen. Dit zouden ze eventueel bij de andere leveranciers kunnen doen.

Water
Op de website hieronder zie je een overzicht van alle drinkwaterbedrijven + de tarieven. Hoe deze markt precies in elkaar zit weet ik niet.