Wat is het verschil tussen mijn principes en mijn vooroordelen?

Toegevoegd na 1 dag:
Aangescherpt: Ïk ben er principieel op tegen om met homosexuelen om te gaan."
Vooroordeel of principe?

Weet jij het antwoord?

/2500

Principes slaan op jezelf. Vooroordelen gaan over andere mensen.

Een vooroordeel heeft niets te maken met principes. Princiepes zijn afspraken en regels die zelf hebt gecreeerd. Sommigen zijn al zo ver met die regels dat je het geconditioneerd kunt noemen. De eigen regel geldt boven alles. Het vooroordeel hoeft per definitie niks met je principe (regel) te maken. Je vooroordeel is dat je iets niet wil aangaaan en het bij de ander laat. Het vooroordeel is ongebreideld en heeft niets van jou principes. Als een vrouw rookt op straat, is zij dan ordinair? Je principe is dat jij helemaal niet rookt. Zij is ordinair omdat ze het op straat doet eterwijl jij het helemaal niet doet. Misschien is het jou principe om elke dag 1x te douchen, maar die oude vrouw in het verpleeghuis wordt maar 1x per week gedouched iszij dan een viezerik? Principes zijn jouw regels en jouw afspraak met je zelf. Een vooroordeel is iets waarvan je de kennis niet hebt maar er wel eeen waarde oordeel aan geeft. In principe was je vraag een goeie vraag. Ik zal niet vooroordelen dat het een domme vraag is. De vraag is voor jouw van belang, en je verwacht van de beantwoorder dat die je serieus neemt en je een behoorlijk antwoord geeft. Principes mag je best hebben. maar vooroordelen voordat je echt weet hoe iets inelkaar steekt. Is niet fraai. Zouden wij met het hart spreken dan komt vooroordelen er niet in voor.