Mogen bestuursleden van een VVE elkaar uit het bestuur zetten(stemmen)?

Of moet de leden van de VVE hierover tijdens een ALV over gestemd worden?
Bij welke instantie kan ik hier meer info over vragen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Het bestuur wordt gekozen door de leden van de VVE.
Dat houdt automatisch in, dat als de leden vinden dat er een bestuurslid weg moet, ze daar ook over stemmen tijdens een ALV. Als leden van het bestuur vinden dat er een bestuurslid weg moet, dan kan dat alleen maar voorgelegd worden aan de leden, en zij beslissen dan.

De enige mogelijkheid dat een bestuurslid opstapt, is dat hij/zij dat zelf beslist, en daar is (vanzelfsprekend) geen stemming voor nodig.

Alle belangrijke zaken (servicekosten, onderhoud etc) worden door de leden genomen. In principe stemt het bestuur alleen over heel onbelangrijke zaken, maar zal daar wel verantwoording over moeten afleggen op de ALV.

Als je meer wilt weten, lijkt mij de "vereniging eigen huis" het goede adres. Daar weten ze er echt alles van. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat staat niet in de wet.
Als de statuten dit echter mogelijk maken kan het bestuur een bestuurslid schorsen voor beperkte tijd.
De ledenvergadering heeft hierin de eindbeslissing.
Zij kan een bestuursbesluit wijzigen/corrigeren.
De Ledenvergadering staat boven het bestuur.
De ledenvergadering benoemt namelijk ook het bestuur (bij een vereniging)