Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de nadelen van een jaar ''niks'' doen na je Havo opleiding, omdat je nog niet weet wat je wilt worden, en géén overhaaste keuzes wilt maken?

Toegevoegd na 23 seconden:
Met niks bedoel ik niks aan school doen. ik ga wel gewoon wat meer werken en veel naar oriëntatiedagen etc.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ in die situatie zit ik nu ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nu zo'n jaartje van alles wat doen is beter dan dat je zo rond je veertigste opeens voorzichtig met een Harley moeten gaan rondscheuren :)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

het gevaar is dat je je werk misschien wel leuk vind en de vrijheid te lekker vind, dat je denkt van joh ik ga lekker nooit meer naar school
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Daar kan ik alleen maar voordelen van inzien. Het is belangrijk goed na te denken over wat je wilt doen en dus zou ik t iedereen aanraden na de middelbare school een jaartje zich te oriënteren. Er is tegenwoordig zoveel keuze aan opleidingen en richtingen dat je gemakkelijk de verkeerde keuze kan maken en hierdoor juist veel nadelen ondervindt, zoals studievertraging, schulden, ouder afstuderen.
Dit heb ik nu3x meegemaakt en nu pas de juiste opleiding gevonden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige nadeel is is dat je één jaar later klaar bent met je volgende opleiding...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans is groot dat je nu gaat voelen hoe fijn het is om van die druk af te zijn en daardoor minder snel de motivatie zal hebben weer terug te gaan naar school.
Aan de andere kant, een keus forceren terwijl je zelf niet echt weet wat je nu wilt doen is ook niet goed. Dus geniet van je jaartje "vrij" en hoop dat je binnen dat jaar wel weet wat je verder wilt gaan doen :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms vinden mensen het zo fijn om geld te verdienen dat het niet meer terug willen naar het studentenleven met veel minder geld, dat ze blijven werken. Ook het studeren, ook al vindt je het nu niet erg (gokje) kan je later toch meer gaan tegenstaan dan je nu denkt.
En het werkende leven kan zo goed bevallen dat je er neit meer aan moet denken ook nog te gaan studeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat zelf nooit gedaan maar zie eigenlijk een HEEL groot voordeel, je gaat een veel betere keuze maken wat je wilt gaan doen. Je wordt VEEL zelfstandiger en de kans is dat je je studie daarna veel beter aanpakt

Het nadeel: het zou kunnen dat de verleiding van niet meer hoeven studeren en het geld zo groot zijn dat je je er niet meer toe kunt zetten.....

Ik heb het zelf nooit gedaan, ben braaf gelijk gaan studeren en nog VEEL braver gelijk gaan werken (zelfs geen lange vakantie tussendoor), OK ik ben ook wel goed terecht gekomen, zal wel, maar een tijdje om je heen kijken: als je kunt zou ik het doen!!!!
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Ik denk dat de tijd nemen voor het maken van de juiste keuze op zich heel goed is.
Nadeel zou kunnen zijn dat je gewend raakt aan het salaris en moeite hebt omdat op te gaan geven, waardoor veel mensen geneigd zijn avondstudie te doen maar dat dan weer niet volhouden om te combineren met werk en uiteindelijk dus geen studie afmaken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent nu gewend aan een schools ritme, aan leren en dergelijke.
Het gekke is, je kan 'het leren' ontwennen. Als je een jaar niet naar school gaat, ben je het niet meer gewend. Je kan er wel weer aan wennen, hopelijk, maar het is wel een risico. Misschien kom je niet meer in het school-ritme.

Als ik zo hoor wat je gaat doen, 'wat meer werken, naar orientatiedagen enzo' dan is het allemaal ook wel wat makkelijker.
Als je hierna een pittige studie oppikt, kan het wel eens moeilijk zijn weer in het ritme te komen.

Ik zou alleen een jaar niet naar school gaan, als je echt een plan had, iets waarbij je evenveel uren bezig bent als op school.
Bijvoorbeeld een jaar ontwikkelingswerk of au pair in het buitenland of zo.

Ik weet het niet zeker, maar ik krijg het idee dat je dit wilt doen als uitstel, klopt dat? Je weet nog niet zeker wat je wilt, en je wilt de keuze uitstellen.
Eigenlijk lijkt me dat geen goed idee. Wie zegt dat je het over een jaar wel weet? En op je CV staat zo'n jaar ook niet zo goed, als je er geen echt plan mee had.

Als je het echt, echt echt helemaal niet weet, waarom ga je anders niet naar 5 VWO? misschien kom je er wel achter dat je naar de universiteit wilt, en dan ben je alvast op weg?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doorgaan voor je VWO. Kan je aansluitend niet alleen naar HBO maar ook naar Universiteit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing