Ben ik (financieel )verantwoordelijk als mijn kind een vakantie boekt?

Mijn zoon gaat op vakantie met zijn vriendin's familie.Hij was 16 toen ze de vakantie boekte,hij is nu 17.Wat als zijn relatie uitgaat en hij niet mee gaat?Zijn vriendin's ouders hebben de reis voorgeschoten.Is hij dan toch verplicht om alles terug te betalen?Zijn vriendin's ouders hebben niet gevraagd of wij het goed vonden of hij mee zou gaan op vakantie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Amadea
13 jaar geleden
Het is aan te bevelen om een annuleringsverzekering bij die reis af te sluiten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het afsluiten van een annuleringsverzekering lijkt me zeer onverstandig (want onnodig duur). een standaard annuleringsverzekering keert alleen uit bij: Overlijden, ernstige ziekte of ernstig ongevalletsel van verzekerde.
Overlijden, ernstige ziekte of ernstig ongevalletsel van familieleden in de 1e of 2e graad of huisgenoten van verzekerde.
Zwangerschap van verzekerde of partner.
Materiële beschadiging van eigendom van verzekerde, zijn huurwoning of het bedrijf waar hij werkt, waardoor zijn aanwezigheid dringend nodig is.
Het door verzekerde onverwacht ter beschikking krijgen van een huurwoning of onverwachte oplevering van een koopwoning, maar niet eerder dan 30 dagen voor aanvang en niet later dan 30 dagen na het einde van de reis.
Een medisch noodzakelijke ingreep die verzekerde, zijn partner of een bij hem inwonend kind onverwacht kan ondergaan.
Overlijden, ernstige ziekte of ernstig ongevalletsel van in het buitenland woonachtige personen, waardoor het voorgenomen logies van verzekerde bij deze personen niet mogelijk is.
Het door verzekerde op medisch advies niet kunnen ondergaan van een voor de reis verplichte inenting.
Werkloosheid van verzekerde als gevolg van een onvrijwillig ontslag.
Na werkloosheid van verzekerde, waarvoor een uitkering werd genoten, aanvaarden van een dienstbetrekking van minimaal 20 uur per week, voor de duur van minstens een half jaar of voor onbepaalde tijd, die zijn aanwezigheid voor de vervulling daarvan ten tijde van de reis nodig maakt.
Definitieve ontwrichting van het huwelijk van verzekerde.
Het, buiten de schuld van verzekerde om, onverwacht niet verkrijgen van een benodigd visum.
Het uitvallen van het door verzekerde te gebruiken privé-vervoermiddel waarmee de buitenlandse reis zou worden gemaakt.
(verergering van een bestaande) ziekte of ongevalletsel van een familielid in 1e graad, die daardoor dringend zorg nodig heeft van verzekerde en niemand anders dan verzekerde deze zorg kan verlenen.
Verlies of diefstal van voor de reis noodzakelijke reisdocumenten van verzekerde op de dag van vertrek. Er wordt dus geen reissom terugbetaald als de verkering uitgaat, maar wel als de schoonouders gaan scheiden :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de praktijk zal het waarschijnlijk zo gaan, dat als de verkering uit gaat, het meisje wel iemand anders, een vriendin of zo, mee zal vragen. Immers, er is dan toch al betaald voor die plek en het is ook wel zo gezellig.
Ik denk dus niet dat je snel met een rekening geconfronteerd zou worden.

Het beste antwoord

Ja, daar komt het wel op neer.

Je hebt met de ouders van de vriendin niet zo veel te maken.
Maar als zij een vakantie geboek hebben, op hun naam, inclusief jouw zoon, dan zijn zij verantwoordelijk!!

Als jouw zoon niets getekend heeft,
heeft hij dus ook geen verplichting aangegaan.

■Voor kinderen ouder dan 16 geldt dat u als ouder niet meer aansprakelijk bent voor de daden van uw kind. Uw kind zelf is uiteraard wel aansprakelijk voor de gevolgen.

En dat zal betekenen, dat als hij zelf iets doet wat geld kost, bijvoorbeeld zelf een reis boeken en de afspraken maken, dat hij zelf verantwoordelijk is, maar dat de kosten toch op de ouders neer zullen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of dit het beste antwoord is weet ik echt niet,maar dit is wel het antwoord wat ik graag hoor,hahaha.Maar dit lijkt mij ook wel het geval hoor,wat jij verklaart.Want anders kan ik een vakantie boeken en iedereen meenemen die maar mee wilt gaan...het kost mij dan toch geen rooie cent.Mij is niks gevraagd en ben ik in principe ook niet financieel aansprakelijk.En wat die (on)kosten aangaat...hij neemt maar een 3de baantje want ik ga hier dus echt niet voor opdraaien (mocht het niet doorgaan)

Andere antwoorden (7)

Als ouder ben je tot het moment je kind 18 wordt verantwoordelijk voor alle financiele consequenties
ronron1212
13 jaar geleden
Als alles op de naam van die andere ouders staat kunnen ze hem niet veel maken. Als zijn naam ergens op de reispapieren staat kun je als eindverantwoordelijke worden aangezien. Of jij wel-al-dan-niet toestemming hebt gegeven is irrelevant, daarvoor moet je je zoon op zn kop geven. Had hij maar eerst aan je moeten vragen of hij mee mocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit geval bestaat de overeenkomst uit een leen- of voorschot-overeenkomst tussen uw zoon en de ouders van de vriendin.

Als een minderjarige (tot 19 jaar dus) een overeenkomst heeft gesloten, dan kan de overeenkomst in beginsel (dus normaal gesproken) ongeldig worden verklaard door u als ouder(dit wordt een vernietigbare overeenkomst genoemd).

Soms is een overeenkomst die gesloten is door een minderjarige toch onaantastbaar. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer de andere partij (in dit geval de ouders van zijn vriendin) ervan uit mochten gaan dat u als ouder toestemt met de (leen)overeenkomst.

U bent als ouder nu op de hoogte van de overeenkomst. Als u niet wilt dat uw zoon straks aan zijn overeenkomst gehouden moet kunnen worden, zal u zo snel mogelijk na het sluiten daarvan (dus in ieder geval nu op dit moment) moeten aangeven dat uw zoon van u niet de toestemming krijgt de rechtshandeling te verrichten. Als u besluit dit niet te doen, kunt u niet later alsnog een beroep doen op zijn minderjarigheid. U hebt immers (stilzwijgend) ingestemd met de overeenkomst die gesloten is door uw zoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je bent uiteindelijk financieel aansprakelijk. In alle opzichten tot 18 jaar, in sommige opzichten nog zelfs langer. Wil je die aansprakelijkheid niet, dan zsm als ouder bij het reisbureau opvoeren dat de vakantie is geboekt zonder toestemming (als dit het geval is) en de 'koop' ongedaan maken. Maar daar kun je dus niet mee wachten tot een relatie eventueel over gaat of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al het bovenstaande klopt, tot 21 ben je financieel verantwoordelijk.
Maar, zoals ik uit je stukje begrijp, heeft je zoon ook een aandeel. Hij heeft niet om toestemming gevraagd en gaat en staat waar hij wil. Jullie zijn echter geen hotel, dus kan hij zich ook verantwoordelijker ipstellen. Mocht het uit gaan en jullie moeten betalen (als het niet anders opgelost kan worden, bv een vriendin mee) dan zou ik een hartig woordje met hem spreken en hem in elk geval mee laten opdraaien voor de kosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Nee financieel verantwoordelijk tot 18 daarna alleen voor het dak boven het hoofd en eventueel onderhoud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, onderhoudsplicht...
In principe hebben de ouders van zijn vriendin geboekt en staat de reservering dus op hun naam. Mocht er iets gebeuren waardoor hij niet mee kan, is dat wettelijk gezien dan ook hun probleem. Om daar niet te diep op in te gaan: de ouders en jouw zoon hebben een mondelinge overeenkomst gesloten dat hij het geld terug zal betalen, maar dat valt niet te bewijzen.

Moreel gezien hoort je zoon natuurlijk gewoon het geld te betalen! Dan had hij maar eerder moeten nadenken voordat hij toestemt. Minderjarigen -van 16- mogen best overeenkomsten afsluiten, tenzij dat maatschappelijk 'niet verantwoord' is. Met andere woorden: ze zijn bijv. wel bevoegd een nieuwe telefoon te kopen, maar zelfstandig een reis boeken van een paar honderd euro gaat in dit geval te ver. Ofwel: als ouder zijnde kun je de rechter vragen de overeenkomst te laten ontbinden.

Maar zo ver zal het niet gaan, en zoals gezegd hebben de ouders van zijn vriendin de overeenkomst gesloten dus is er geen sprake van financiële aansprakelijkheid op jullie vlak.

Wat ik zou doen als ik jou was, is met de ouders van zijn vriendin gaan praten. Leg ze uit dat jullie zoon geen toestemming gevraagd heeft, en dat jij geen zin hebt om voor de kosten op te draaien als hij het zelf niet kan betalen. Verplicht je zoon daarentegen om alvast een deel te betalen. Probeer hem extra dagen te laten werken en let een beetje op waar hij zijn geld aan uit geeft (al is dat natuurlijk moeilijk bij een 17-jarige). Leer hem in ieder geval dat hij zelf verantwoordelijkheid moet nemen voor zijn daden. En tot die tijd: hopen dat het aan blijft tussen hen en dat ze een leuke vakantie zullen hebben ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit mij grotendeels aan bij Kaziz.
Het is wel zo dat jullie financieel tot zijn 21ste verantwoordelijk blijven maar er is in dit geval enkel een mondelinge overeenkomst aangegaan en hoe moet die bewezen worden?
Normaliter moet je dat door 2 onafhankelijke getuigen kunnen laten bevestigen maar ik zie niet dat die er zullen zijn.
Het gaat allemaal onder het noemer "goedertrouw".
Zij vinden dat zij het bedrag voorschieten maar om voor hun er ook zeker van te zijn dat zij hun geld krijgen hadden ze een schuldbekentenis moeten laten tekenen.
Ik betwijfel dat een schuldbekentenis van een minderjarige rechtsgeldig zou zijn zonder dat ouders daar borg voor zouden hebben gestaan.

Ik ben het echter niet eens dat gezegd wordt dat de boeking volledig op naam van de ouders van zijn vriendinnetje staat. Zeker niet als de reis gepaard gaat met een vliegticket. Een vliegticket moet altijd op de naam volgens paspoort uitgeschreven worden anders is deze niet geldig, dus zijn naam zal wel degelijk in de boeking staan.