Bepaalde personen hebben geld geleend en konden dat niet terugbetalen. Op een gegeven moment waren dat zo veel mensen dat degene die het geld uitleende; de banken in problemen kwamen. Die gingen daardoor minder uitlenen waardoor investeringen uitgesteld werden/worden. Dat zorgt voor een sneeuwbal effect waardoor de economie langzaam maar zeker tot stilstand wordt gebracht. Dit is natuurliojk het verhaal wat de overheid je wil laten geloven. Zelf denk ik dat er ongetwijfeld mensen belang bij hebben dat het nu zo gaat zoals het gaat en dat dit een vooropgezet plan was.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

dat onze voorouders een civilizatie op de pof hebben opgebouwd met sluwe bank truukjes en dat wij daar nu de duppe van worden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het komt er op neer dat banken leningen hebben gegeven aan mensen die deze niet kunnen afbetalen. daardoor komen banken in de schulden,
en gaan ze failliet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het heel kort komt het er op neer dat mensen en instanties die geld hebben, dat geld niet meer uitlenen of uitgeven. Daardoor vertragen economiën (er wordt minder gekocht, minder geproduceerd en er is minder werk).

De oorzaken zijn veelvoudig (een economie sneuvelt niet op één oorzaak alleen). Een van de belangrijkste oorzaken is dat er juist heel veel geld werd uitgeleend. Zoveel dat de leners niet in staat bleken aan hun verplichtingen (rente en terugbetaling) te kunnen voldoen. Daardoor kwamen de instanties die het geld hadden uitgeleend in de problemen. Ook zij konden niet meer aan hun verplichtingen voldoen. Daardoor nam het vertrouwen nog geld uit te lenen (met name banken onderling, maar ook banken aan particulieren) sterk af en kwam alles tot stilstand. Geld moet rollen, en dat gebeurde niet meer.

Door het afnemende vertrouwen nam de reële waarde van de aandelen van de instanties die het betrof, ook af. Maar in feite heeft de daling van de aandelenkoersen niet heel veel te maken met de kredietcrisis op consumentenniveau (als directe oorzaak althans niet).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je naar deze site gaat daar staat een filmpje die heel duidelijk uitlegd hoe de crisis is ontstaan. Wel in het engels maar als dat geen probleem is, is het heel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De kredietcrisis is begonnen als hypotheekcrisis. Doordat veel arme Amerikanen gedwongen werden hun huis te verkopen kwamen niet alleen zij, maar ook de hypotheekverstrekkers in de problemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is begonnen met hypotheken: bij een hypotheek leen je geld om een huis te kopen, en het huis zelf is het onderpand voor die lening. Kun je je hypotheek niet betalen, dan verkoopt de hypotheekverstrekker het huis en krijgt daarmee het geld voor de lening terug.

Wat er in Amerika gebeurde, is dat veel mensen een hypotheek hadden die ze niet konden terugbetalen. En het huis, de onderpand voor die hypotheek, bleek veel minder waard te zijn dan het geleende geld. Het onderpand dekte de lening dus niet.

Als dat een keer gebeurt, kan de hypotheekverstrekker dat opvangen met wat hij verdient aan andere leningen. Maar als het bij een heel groot deel van je hypotheken gebeurt, verdampt je geld in plaats van dat je geld verdient. En dan kun je je eigen financierders ook niet meer betalen. Waardoor zij hún schuldeisers niet meer kunnen betalen.

Daardoor ontstaat een situatie dat financiële instellingen elkaar geen geld meer durven te lenen, terwijl dat een belangrijke basis is van ons financiële systeem. En de kredietcrisis is geboren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een kredietcrisis is het zoveelste bewijs dat het kapitalistisch systeem gebaseerd is op ongelimiteerde hebzucht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De kredietcrisis is precies: banken willen geen geld meer uitlenen (willen geen krediet meer verstrekken) waardoor consumenten geen duurzame consumptiemiddelen aan kunnen schaffen (auto's, keukens etc.) en bedrijven niet kunnen investeren (machines, onderzoek etc.). Het gevolg hiervan is een economische crisis.