Wat gebeurt er met alle lijken van soldaten na een oorlog? Bijv. De lijken van de soldaten op d-day, of in vietnam?

Vroeg ik me af

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Die zijn begraven in een massagraf. Je kent misschien wel zo'n veld met allemaal witte kruisjes. Dat is er zo een.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt uiterst zorgvuldig en waardig omgegaan met de stoffelijke resten van gesneuvelde soldaten. Zo worden kosten noch moeite gespaard, om achter de juiste identiteit te komen, en allerlei mensen werken daar soms maanden aan. Ook zijn er mogelijkheden voor een herbegrafenis in de VS, b.v. van een soldaat die in Margraten begraven ligt.

Als het werkelijk onmogelijk is om de identiteit te achterhalen, dan wordt tot op de centimeter nauwkeurig vastgelegd waar de stoffelijke resten liggen, en zelfs dan stopt de zoektocht niet. Er is o.a. een uitgebreid dossier, met foto's, en fragmenten van kleding. Zo'n dossier wordt nooit gesloten.

Ik heb een paar maanden geleden de documentaire "de akkers van Margraten" op TV gezien. Dat is de reden dat ik er nu iets meer vanaf weet.

Ik heb gezocht op internet, of de documentaire nog te zien was, maar helaas. I.v.m. auteursrechten is 'ie niet te zien. (alleen te koop op DVD) Hieronder de site van de documentaire, waar je er ook summier iets over kunt lezen, en in ieder geval de trailer wel kunt zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die worden begraven en met respect behandeld.

Onderstaande foto is van de Amerikaanse begraafplaats in Colleville-sur-Mer, waar vele soldaten die tijdens de tweede wereldoorlog zijn gestorven, hun laatste rustplaats hebben gevonden.